Nordic Re-Finance AB övertar 44st lok AM843 från schweiziska SBB Cargo

Jasmine Bigdon SBB Cargo & Sven Engquist Nordic Re-Finance skakar hand efter genomfört förvärv Från vänster till höger: Domenic Janutin, Head of Supply Chain Management SBB Cargo Jasmin Bigdon, Head of Asset Management SBB Cargo Sven Engquist, Arbetande styrelseordförande Nordic Re-Finance AB Michael Christ, CFO SBB Cargo foto Sbb Cargo

Det svenska lokuthyrningsbolaget Nordic Re-Finance AB har under en längre period haft förhandlingar med statsägda SBB Cargo om en sales/leaseback av SBBs fyraxliga radiostyrda diesellok typ AM843. Loken som används primärt för växling men även fungerar utmärkt för lättare linekörning kommer vara kvar i Schweiz och opereras av SBB Cargo åtminstone fem år, därefter är tanken att loken ska få nytt liv primärt i Sverige.

I Sverige består huvuddelen av de större enhyttsloken av T43 och T44, lok tillverkade av ASEA under 1960 och 70-talet. Loken är pålitliga men lever inte upp till framtidens miljökrav, samtidigt som nya diesellok med 30-40 års avskrivningstid är riskabelt att investera i med tanke på osäkerheten kring framtidens utsläppskrav. I och med förvärvet av denna moderna flotta av lok producerade under 2000-talet som även fått miljömässiga uppdateringar under livslängden säkerställer Nordic Re-Finance att framtidssäkra diesellok kommer finnas tillgängliga på den svenska marknaden.

Loken är flexibla i sitt användningsområde och i dagsläget används denna typ av lok för transporter, industriväxling, terminal- och hamnrangering och infrastrukturarbeten. Även att järnvägen successivt elektrifieras alltmer kommer behovet att diesellok inte minska i och med att volymerna på järnvägen ständigt ökar.

Arbetande styrelseordförande i Nordic Re-Finance Sven Engquist kommenterar affären:
-Vi gör detta förvärv av flera skäl. Det viktigaste är att vi skapar en miljöbrygga till lösningen av nästa generations bränsle. Att köpa nya dieseldrivna lok med 35-40 års avskrivningstid är inte rimligt, då blir antingen miljön drabbad för att vi har kvar diesel onödigt länga eller ekonomin om loken måste fasas ut i förtid. Det andra skälet är att den flotta vi har i Sverige av den här typen av lok börjar närma sig slutet på sin livslängd. Det är inte ekonomiskt försvarbart att utrusta dessa 50-60 år gamla lok med nya signalsystemet ERTMS som kostar flera miljoner per lok. Köpet av loken svarar mot det behov vi ser att marknaden efterfrågar, att dessutom genomföra affären tillsammans med SBB Cargo där vi har etablerat ett gott samarbete genom tidigare fordonsköp känns tryggt och stabilt.

SBB Cargos chef för rullande material Jasmin Bigdon uttrycker följande om affären:
-Tillsammans har vi banat vägen för modernisering av vår flotta och ett hållbart återbruk av våra AM843. Tack vare vårt samarbete, förankrat i förtroende från tidigare affärer, kunde vi hitta en win/win-lösning och ytterligare utvidga det strategiska partnerskapet mellan SBB Cargo och Nordic Re-Finance.