Norska regeringen planerar nytt finansieringssystem för Norske tog

Flera av dagens fjärrtåg är över 40 år gamla och närmar sig slutet av sin livslängd. Norske tog har därför ingått avtal med Stadler om köp av 17 nya fjärrtåg, med option att köpa upp till 100 nya tåg totalt.Foto: Norske Tog

Regeringen i Norge avser att ändra finansieringsmodellen för Norske tog. Istället för att företaget tar upp lån på den privata kreditmarknaden, ska staten erbjuda denna finansiering direkt. Den nya ordningen föreslås träda i kraft under andra halvåret 2025, enligt förslaget till statsbudgeten för 2025.

Genom att omstrukturera kreditfinansieringen förväntas staten kunna spara mellan en till två miljarder norska kronor (cirka 85 till 170 miljoner euro) under en tolvårsperiod (2025-2036). Dessa besparingar kan uppnås eftersom staten kan låna till lägre kostnader än företaget på den privata marknaden.

Förändringar i finansieringen av Norske tog

Norske tog ansvarar för att anskaffa, äga och förvalta rullande materiel, samt ingå leasingavtal med passagerartågoperatörer som har trafikavtal med den norska järnvägsmyndigheten Jernbanedirektoratet. I dagsläget finansieras en stor del av företagets verksamhet genom lån på den privata kreditmarknaden.

Med den nya finansieringsmodellen kommer lösningar att utvecklas som gör det möjligt för företaget att betala tillbaka befintliga lån innan de förfaller. Regeringen planerar att återkomma med mer konkreta detaljer kring denna omstrukturering i samband med revideringen av statsbudgeten för 2025.

Nuvarande finansieringsmodell för Norske tog

Den nuvarande modellen för Norske tog har vissa särdrag. Företagets intäkter kommer från att hyra ut rullande materiel till tågoperatörer, som i sin tur finansierar leasingkostnaderna genom statliga köp av passagerartågstrafik samt vanliga biljettintäkter. Operatörerna är skyldiga att ingå leasingavtal med Norske tog som en del av sina trafikavtal med staten.

Norske tog har även ett garantisystem för sitt rullande materiel. Staten garanterar 75 procent av bokförda värdet på tågen om dessa inte används i den statligt upphandlade passagerartågstrafiken. Det är Jernbanedirektoratet som beslutar om tågtrafiken i Norge och därmed fattar beslut om anskaffning och leasing av rullande materiel från Norske tog.

Om Norske tog AS

Norske tog är ett aktiebolag som ägs till 100 procent av norska staten genom Samferdselsdepartementet. Företaget ansvarar för att anskaffa, äga och förvalta rullande materiel som huvudsakligen används för passagerartrafik på järnväg inom offentlig tjänst. Norske tog ingår leasingavtal med tågoperatörer som har trafikavtal med den norska staten, representerad av Jernbanedirektoratet.

Syftet med att staten äger Norske tog är att säkerställa att det finns en aktör som kan erbjuda rullande materiel på neutrala villkor. Statens mål som ägare är en kostnadseffektiv anskaffning och uthyrning av rullande materiel.

Källa LOK-Report