Le Havre Seine Métropole har valt det franska företaget Alstom som leverantör av nästa generations spårvagnar till stadens växande spårvägsnät i nordvästra Frankrike.
Nytt avtal för fransk kollektivtrafik
Avtalet mellan Le Havre Seine Métropole och Alstom sträcker sig över fyra år och omfattar en första beställning på minst åtta Citadis-spårvagnar. Leveranserna är planerade att inledas år 2027 – samtidigt som den nya linje C ska tas i bruk.
De nya vagnarna blir 33 meter långa och 2,40 meter breda, med plats för upp till 206 passagerare. De är konstruerade för att minska energiförbrukningen med 25 procent jämfört med den nuvarande fordonsflottan.
Ökad komfort och tillgänglighet
De nya Citadis-vagnarna får helglasade dörrar som förbättrar sikten både inifrån och ut. Inredningen är anpassad för tillgänglighet med bredare säten, optimerat placerade dörrknappar, samt reserverade utrymmen för rullstolsanvändare och barnvagnar.
Ytterligare åtgärder för att öka tillgängligheten är:
– Låg golvnivå i hela vagnen för smidig på- och avstigning
– Signaturbelysning både inne och ute, som underlättar för personer med nedsatt syn
– Högtalare och ljudsignaler för att hjälpa resenärer med syn- eller hörselnedsättning
– Luftkonditionering och tydlig passagerarinformation i realtid
– Kamerabevakning ombord för ökad trygghet
Miljövänlig och hållbar design
Spårvagnarna är eko-designade med stort fokus på återvinning och återanvändning. Enligt Alstom är 95 procent av materialen återvinningsbara och 98 procent återanvändbara. Fordonen är utrustade med nya motorer, ett effektivt klimatsystem och LED-belysning i hela vagnen för att optimera energianvändningen.
– Vi är glada över att få leverera nästa generations spårvagnar till Le Havre och därmed bidra till utvecklingen av ett mer hållbart kollektivtrafiksystem, säger Frédéric Wiscart, Frankrikedirektör på Alstom
– Dessa energieffektiva vagnar kommer att erbjuda både bättre komfort och större tillgänglighet för alla resenärer. Vi tackar Le Havre Seine Métropole för det förnyade förtroendet.
Lägre underhållskostnader över tid
Enligt Alstom har man även satsat på att förenkla underhållet. Genom bättre åtkomst till viktiga komponenter och ett optimerat urval av reservdelar räknar man med att det förebyggande underhållet kan minska med upp till 16 procent under fordonens förväntade livslängd på 30 år.
Källa: Railway News