Miljardsatsning på Saltsjöbanan – nya krav för X25-tåg

Region Stockholm planerar stora investeringar för att anpassa infrastrukturen till nya tåg – uppger Lokaltidningen Mitti. Bilden visar en äldre tågmodell. Foto: Arkivbild/Mikael Ullén/Region Stockholm
Region Stockholm planerar stora investeringar för att anpassa infrastrukturen till nya tåg – uppger Lokaltidningen Mitti. Bilden visar en äldre tågmodell. Foto: Arkivbild/Mikael Ullén/Region Stockholm

För att Saltsjöbanans nya tågmodell, X25, ska kunna tas i bruk från och med 2028 krävs omfattande tekniska anpassningar. Enligt uppgifter från Lokaltidningen Mitti väntas Region Stockholms fullmäktige inom kort godkänna ytterligare investeringar på cirka en miljard kronor för att genomföra nödvändiga ombyggnationer.

Ökad elkapacitet och nya byggprojekt

De nya tågen kräver en högre spänning i kontaktledningssystemet än vad som används i dagsläget. Spänningen måste höjas från 750 volt till 1 500 volt för att tågen ska kunna köras. Utöver detta krävs flera nybyggnationer. En ny verkstadshall behöver uppföras i Neglinge för att kunna underhålla de längre X25-tågen, samtidigt som ett nytt väderskydd ska byggas i Storängen för museifordon som tillhör Saltsjöbanan.

Enligt SL är ombyggnaden av depån i Neglinge avgörande. Skulle beslutet om bygget överklagas finns en risk för att projektet försenas med upp till två år.

Kostnaderna för tågen har redan ökat

SL har tidigare gått ut med att budgeten för de 16 nya tågen har överskridits. Den ursprungliga budgeten på 1,4 miljarder kronor räcker inte enligt de inkomna anbuden. Förra veckan beslutade därför Region Stockholms trafiknämnd att skjuta till ytterligare 700 miljoner kronor. Den nya budgeten skulle hållas hemlig, men summan offentliggjordes ändå via regionens webbplats, enligt Lokaltidningen Mitti.

Totalkostnaden kan närma sig tre miljarder

Utöver tåginköpet innebär de tekniska anpassningarna att projektets totalkostnad stiger ytterligare. Sammantaget handlar det nu om investeringar på närmare tre miljarder kronor för att kunna ersätta Saltsjöbanans nuvarande tåg med den nya modellen.

SL varnar samtidigt för att projektet är förknippat med hög risk för förseningar och ytterligare kostnadsökningar. Enligt rapportering från Lokaltidningen Mitti är osäkerheten stor kring både tidplan och ekonomi.