Tio tester i Sverige för framtidens europeiska järnväg

FP1 MOTIONAL i Trafikverket ska genomföra tio demonstrationer inom perioden, från fjärde kvartalet 2025 till och med andra kvartalet 2026. Foto: Trafikverket
FP1 MOTIONAL i Trafikverket ska genomföra tio demonstrationer inom perioden, från fjärde kvartalet 2025 till och med andra kvartalet 2026. Foto: Trafikverket

Trafikverket genomför tio tekniska demonstrationer i Sverige inom ett EU-projekt för att förbättra punktlighet, digitalisering och planering på järnvägen. Demonstrationerna är en del av FP1 MOTIONAL, ett flaggskeppsprojekt inom Europe’s Rail. 

Syftet är att utveckla lösningar för ett mer driftskompatibelt och digitalt järnvägssystem i Europa. Enligt projektledaren Magnus Wahlborg ska gemensamma funktionskrav och tekniska lösningar möjliggöra ett integrerat och motståndskraftigt järnvägsnät.

– Därför behöver vi utveckla gemensamma funktionskrav med tillhörande specifikationer och operativa eller tekniska lösningar så att vi kan nå visionen om ett gemensam europeiskt järnvägssystem, säger Magnus Wahlborg, flaggskeppsledare för FP1 MOTIONAL i Trafikverket.

Demonstrationer i Sverige 2025–2026

Demonstrationerna sker mellan fjärde kvartalet 2025 och andra kvartalet 2026. De genomförs av Trafikverket tillsammans med KTH, RISE, Linköpings universitet, VTI och Lunds universitet. Aktiviteterna ska mäta teknisk mognadsgrad och utvärdera om lösningarna kan implementeras i verklig drift.

De första punkterna i presentationen av de tio demonstrationerna. Bild: Trafikverket

Fokus på Malmö godsbangård

Den mest omfattande demonstrationen sker i Malmö. Där testas ett samordnat system för kapacitetsplanering mellan trafikledare och terminalansvariga. I samma område testas även ett system för datadelning för förbättrad tågledning, i samarbete med godsprogrammet FP5 och RailNet Europe.

Trafikledning och digitalt förarstöd

Ytterligare tester rör tågledningssystem (TMS), digitalt förarstöd (C-DAS) och vägen mot automatiserad tågdrift. En utvecklad modul som ger detaljerad information om operativt tågläge testas och integreras med digital graf.

Simulering och framtida bromssystem

Två demonstrationer använder simulering för att utvärdera effekterna av automatiserad tågdrift, ERTMS och nästa generations bromssystem. Metodiken tillämpas på användarfall i olika delar av Europa.

Optimering av tågplanering

Tre tester fokuserar på optimeringsverktyg för kapacitetsplanering. En demonstration utvecklar en algoritm för att samordna tåg och banarbeten mellan Göteborg och Oslo. En annan identifierar restkapacitet på sträckan Malmö–Oslo.

Studier av förarbeteenden och beslutsstöd

Två avslutande demonstrationer handlar om digitala system och förarbeteenden. En tågsimulator används för att studera effekter av ETCS nivå 2, inklusive ögonrörelser hos förare. En annan undersöker hur trafikledare påverkas mentalt.

Källa: Trafikverket