Järnvägsprojektet Hässleholm–Lund delas upp i två etapper

Projektet delas i Stångby strax norr om Lund. Att dela sträckan i två järnvägsplaner innebär att delen genom Lund kan planeras och genomföras flera år tidigare än ursprungstidplanen. Foto: Trafikverket
Projektet delas i Stångby strax norr om Lund. Att dela sträckan i två järnvägsplaner innebär att delen genom Lund kan planeras och genomföras flera år tidigare än ursprungstidplanen. Foto: Trafikverket

Trafikverkets projekt för två nya järnvägsspår mellan Hässleholm och Lund delas upp i två etapper. Syftet är att korta planeringstiden och tidigarelägga utbyggnaden genom Lund.

Sträckan delas i Stångby

Projektet delas i Stångby norr om Lund. Den norra delen omfattar sträckan från söder om Hässleholm till Stångby. Här inleds planeringsarbetet med en lokaliseringsutredning. Den södra delen, från Stångby till Klostergården via Lund C, baseras på tidigare utredningar.

Lund kan byggas ut tidigare

Den södra delen bedöms ha tillräckligt underlag för att gå vidare snabbare än planerat. Därför kan utbyggnaden genom Lund ske tidigare än enligt den ursprungliga tidplanen.

– Det finns flera anledningar till valet. Behovet av utbyggnad är mycket stort, och allt vi kan göra för att skynda på en större kapacitet i järnvägssystemet är bra. Kort sagt gör valet att vi snabbare kan börja köra fler tåg genom Lund. Valet handlar också om att den tidigare utredningen på sträckan kom fram till att det bara finns ett realistiskt utbyggnadsalternativ genom Lund. Att då använda den utredningen är ett sätt att hushålla med skattebetalarnas pengar. En tredje aspekt är att beslutet underlättar för Lunds kommuns egen planering för staden, säger Johan Månsson, en av Trafikverkets projektledare.

Tidigt samråd sommaren 2025

Under 2025 planeras flera beslut i projektet. Ett första samråd är planerat till sommaren. Då ska bland annat ett nytt utredningsområde presenteras för att ge omgivningen tydlighet kring den möjliga dragningen av järnvägen.

Bakgrund: Del av tidigare höghastighetsprojekt

Projektet ”Hässleholm–Lund, två nya spår” gavs i uppdrag till Trafikverket genom ett regeringsbeslut i oktober 2023. Syftet är att förbättra pendlingen och öka kapaciteten för godstrafik. Det gäller konventionell järnväg med en maxhastighet på 250 km/h.

Trafikverket planerade tidigare att bygga två höghastighetsspår på sträckan som en del av projektet Nya stambanor. Det projektet avbröts genom ett regeringsbeslut i december 2022.

Planeringen sker i samverkan med kommunerna Hässleholm, Höör, Eslöv och Lund samt med Region Skåne och Länsstyrelsen.

Källa: Trafikverket