Prognosen för när hela Västlänken kan öppna utreds under hösten 2023

Foto: Trafikverket

Västlänken är en järnväg i tunnel under centrala Göteborg som ger staden genomgående pendel- och regiontågtrafik. Tre nya stationer gör att det ska bli enklare att resa snabbare och med färre byten.

Med Västlänken och de nya stationerna kommer pendel- och regiontåg kunna passera vidare genom Göteborg. Detta gör att resenärerna kan spridas ut på fler stationer i staden och trycket på både Göteborgs central och på kollektivtrafiksystemet lättar. På så vis blir både den lokala och regionala kollektivtrafiken mer effektiv, vilket gynnar kollektivtrafikpendlarna inom Göteborg och i hela regionen.

Västlänken kommer även att bidra till att Västsverige blir en större arbetsmarknadsregion genom att förbindelserna mellan Göteborg och övriga orter förbättras. Målet är även att skapa plats för fler tåg, minska sårbarheten i järnvägssystemet och göra det möjligt att åka tåg till fler platser i Göteborg.

bild
Foto: Trafikverket

Västlänken byggs både i berg genom att Trafikverket spränger sig fram under marken, men också genom lera där de schaktar bort massor och gjuter tunneln. Utöver det pågående jobbet med att bygga själva tunnlarna, förbereder de samtidigt de installationer och BEST-arbeten som ska till sedan, för att tågen slutligen ska kunna börja rulla. BEST står för Bana, El, Signal och Telekommunikation.

Projektet gäller åtta kilometer järnväg för pendel- och regiontåg och drygt sex kilometer som går i tunnel under centrala Göteborg samt tre nya stationer under mark vid Korsvägen, Haga och Göteborgs central.

Kostanden är 20 miljarder kronor (2009 års prisnivå). Västlänken ingår och finansieras av Västsvenska paketets parter.

Just nu pågår byggnationen av Västlänken. 2026 öppnar Station Centralen. Tidsprognosen för när hela Västlänken kan öppna utreds under hösten 2023.

Källa: Trafikverket