Slutspurten av järnvägsarbetet mellan Birsta och Sundsvalls hamn

Foto: Trafikverket

Nu börjar Trafikverket närma sig slutet på arbetet med att bygga ut järnvägen mellan Birsta och Sundsvalls hamn. Under slutspurten kommer de att arbeta intensivt för att bli färdiga i tid.

 

De avslutande arbetena på järnvägen i Birsta, Maland och Tunadal görs under ett så kallat tågstopp. Det innebär att det under en period inte passerar några tåg på järnvägen och då kan därmed göra de sista jobben i spårområdet på ett säkert och effektivt sätt göras.

Planerade arbeten

Under tågstoppet ska Trafikverket bland annat bygga ny järnvägsbank i anslutning till den nya bron över Johannedalsvägen, färdigställa kontaktledningssystemet och koppla in elektriciteten. I samband med det kommer också arbetsmaterial och arbetsfordon att transporteras inom och i nära anslutning till arbetsområdet.

Innan Trafikverket kan trafikera spåret kommer de att göra en så kallad tonnagekörning. Det innebär att de förbelastar det nya spåret med ett tungt ekipage för att undvika framtida sättningar. Ett tågset kommer att åka fram och tillbaka på det nya spåret under cirka 10 timmar. Det kan uppfattas som bullerstörande eftersom vi måste använda oss av ett diesellok eftersom vi inte kopplat in kontaktledningarna ännu. Spåret kommer alltså inte att trafikeras på liknande sätt när vi släppt på ordinarie trafik.

Spårrivning

Spåret mellan Malandsbadet och Skönvik kommer under den här arbetsperioden att rivas. Rälsen klipps upp och därefter transporteras både räls och slipers bort.

I och med att tågstoppet är över kommer de nya spåren att trafikeras av ordinarie trafik. Först i december, när den nya tågplanen träder i kraft, kan fler godståg passera. Trots att Trafikverket släpper på trafiken återstår några mindre jobb i området. Under försommaren 2024 kommer vi att vara helt klara i området och våra entreprenörer kommer då att avetablera.

Källa: Trafikverket