Kontaktledningsbyte på järnvägen mellan Emmaboda och Kalmar

Trafikverket ska byta ut gammalt kontaktledningssystem till nytt på sträckan Emmaboda-Kalmar. Foto: sam b/unsplash

Trafikverket kommer att moderniserar kontaktledningssystemet på Emmabodabanan i Kalmar län. När det är klart år 2025 ökar driftsäkerheten och trafiken kan rulla mer tillförlitligt.

Om projektet

Järnvägen mellan Emmaboda och Kalmar utgör en del av Kust till Kustbanan som är enkelspårig och hårt trafikerad av såväl godståg och persontrafik. Kontaktledningen längs med sträckan är mycket sliten och föråldrad. Det finns stor risk för tågstörningar då anläggningen är gammal och inte klarar den framtida kapacitetsökningen. För att öka driftsäkerheten och tillförlitligheten så att trafiken blir robustare, planeras en modernisering av kontaktledningssystemet på Emmabodabanan i Kalmar. Arbetet kommer att innebära av säkerhetsskäl att banan stängs för all trafik under ett par tillfällen varje år innan allt arbete är klart.

Vad händer nu?

Mellan åren 2021 och 2023 pågår ett projekteringsarbete för att kunna utreda hur den gamla anläggningen ska kunna anpassas till det nya kontaktledningssystemet. Projektet förväntas vara klart 2025.

Hur ser trafiken ut på sträckan?

Kust till kust-banan är en enkelspårig och elektrifierad järnväg mellan Göteborg och Kalmar/Karlskrona. Trafikeras både av persontåg och godståg. Banan är ca 350 kilometer lång från Kalmar i öst till Göteborg i väst. Sträckan Emmaboda–Karlskrona är 56 km.

Persontågtrafiken sker på hela linjen Göteborg-Kalmar med SJ regionaltåg och på delar av linjen med Västtrafik, Öresundståg och Krösatåg.

Kust till kust-banan har två ändpunkter i sydost, Kalmar och Karlskrona. Förgreningspunkten för dessa två alternativa linjer är Emmaboda. Banan är mycket viktig då den ansluter till Södra stambanan, knutpunkt i Alvesta.

Mellan Emmaboda och Kalmar finns stationerna; Emmaboda-Örsjö-Nybro-Fredrikslund-Trekanten-Smedby-Kalmar.

Stopp i tågtrafiken 2024 och 2025

Totalavstängning kan förekomma 2024 och 2025, planeringen av tider i spår görs 2 år i förväg. Detta innebär att planering för tågfria tider i dagsläget inte är klart förrän sommaren 2022. 

Tidsplan

  • Projektering, mars 2022 – juni 2022
  • Byggnation, Februari 2024 – 2025
  • Avstängt spår, 2024 – 2025

Källa: Trafikverket