MTRs kontrakt för Stockholms tunnelbana närmar sig sitt slut

pexels_

En fjärdedel av MTR ägs av Kina och mer än två tredjedelar av landets upphandlade tågtrafik sköts av kinesiska aktörer. Kontraktet att driva pendeltågen i Stockholm var värt 30 miljarder kronor och var sålt på ett 14-årigt kontrakt och sedan förlängt till 2025 som nu är påväg mot sitt slut. Det hela kan liknas med ett lån och Sverige kan göra en ny upphandling om vilka som ska låna driften av Sveriges tunnelbana. Detta kan liknas med att flytta bolånet för privatpersoner. När man vill samla sina låna hos Sambla görs en jämförelse och den som erbjuder det bästa alternativet vinner, precis som i upphandlingen av tunnelbanan.

En fjärdedel av MTR ägs av Kina

MTR Corporation Limited, som driver Stockholms tunnelbana, ägs till en fjärdedel av det kinesiska företaget MTR Corporation. MTR Corporation är ett av världens största företag inom kollektivtrafik och har verksamhet i flera länder runt om i världen. Genom att äga en del av MTR har Kina en direkt inverkan på driften av Stockholms tunnelbana.

Mer än två tredjedelar av landets upphandlade tågtrafik sköts av kinesiska aktörer

Det är inte bara MTR som är involverat i den svenska tågtrafiken. Mer än två tredjedelar av all upphandlad tågtrafik i landet sköts av kinesiska aktörer. Detta innebär att Kina har en betydande närvaro och inflytande över den svenska kollektivtrafiken. Det kan vara både positivt och negativt, beroende på hur man ser det. Vissa ser det som ett sätt att dra nytta av Kinas expertis och teknologi inom kollektivtrafik, medan andra oroar sig för att det kan leda till en alltför stor beroende av utländska aktörer samtidigt som pengar går till Kinesiska staten och deras intressen.

Kontraktet att driva pendeltågen i Stockholm var värt 30 miljarder kronor

MTRs kontrakt att driva pendeltågen i Stockholm var ett av de största kontrakten inom svensk kollektivtrafik. Kontraktet var värt hela 30 miljarder kronor och sträckte sig fram till slutet av 2023 innan det förlängdes till 2025. Det innebar att MTR är ansvariga för att driva och underhålla pendeltågstrafiken i Stockholm, inklusive allt från tidtabeller och biljettpriser till säkerhet och kundservice. Kontraktet var av stor betydelse för både MTR och Stockholms kollektivtrafiksystem.

Sammanfattningsvis närmar sig MTRs kontrakt för Stockholms tunnelbana sitt slut. Kontraktet att driva pendeltågen i Stockholm var värt hela 30 miljarder kronor och var av stor betydelse för både MTR och Stockholms kollektivtrafiksystem. Det återstår att se vad som kommer att hända när kontraktet löper ut och vilka aktörer som kommer att ta över ansvaret för Stockholms tunnelbana.