Nytt avtal om elektriska tåg för delstaten Schleswig-Holstein

Coradia Stream. Fler sittplatser: 360 respektive 390 sittplatser (tidigare 350 respektive 259/320 sittplatser). Foto: Alstom Transport

Tyska delstaten Schleswig-Holsteins transportminister Claus Ruhe Madsen och representanter från Alstom Transport Deutschland GmbH undertecknade nyligen avtalet för tillverkning och underhåll av 42 nya elektriska tåg av modellen Euro för Schleswig-Holstein till ett värde av nästan 900 miljoner euro.

Undertecknandet ägde rum i närvaro av Herr Müslüm Yakisan, Regionspräsident DACH på Alstom, och Dr. Arne Beck, VD för NAH.SH.

Kort före avtalstecknandet godkände det danska parlamentets finansutskott att låta trafiken på Mittnätet från Hamburg till Tinglev bedrivas med ekonomiskt deltagande från Danmark. Därmed ökades antalet beställda tåg från ursprungliga 40 till 42, för att möta behoven på den nya sträckan till Tinglev.

Viktig milstolpe

De elektriska tågen av typen Coradia Stream High Capacity planeras att börja trafikera Mitt/Syd-Väst-nätet på linjerna RE 7/70 Kiel/Flensburg  Hamburg och RB 61/71 Wrist/Itzehoe  Hamburg från och med december 2027. Alstom tilldelades kontraktet för detta redan i mitten av juli 2023.

Transportminister Claus Ruhe Madsen kommenterar:

-Järnvägsnätet står för en tredjedel av hela järnvägstrafiken i norra Tyskland, och de flesta människor reser på dessa järnvägslinjer. Dagens underskrift är således en viktig milstolpe för transportskiftet i Schleswig-Holstein.

De nya tågen av modellen Coradia Stream High Quality har följande egenskaper:

·Fyravdelade elektriska tåg med två dubbelvåningsvagnar och två enkeldäcksvagnar.

·Låggolvsvagnar med två rullstolsplatser utanför multifunktionsområdena och enkeldäcksvagnar med direkt tillgång till handikapptoalett.

·Jämn tillgång med 76 cm tröskelhöjd vid alla insteg, förutsatt att plattformarna är anpassade.

·Över 40 sittplatser med extra benutrymme för rörelsehindrade passagerare.

·Oändliga multifunktionsområden för barnvagnar, upp till 24 cyklar och för större bagage i varje vagn.

·Smala gångar och öppna passager mellan vagnarna för förbättrad känsla av rymd och ökat säkerhetsmedvetande för många passagerare (tekniken har flyttats till taket).

·Luftkonditionering med antibakteriella och antivirala filter.

·Stora bildskärmar för förbättrad passagerarinformation, inklusive anslutningsinformation vid nästa hållplats och en översikt över kommande hållplatser.

·Digitala bokningssystem och belastningsindikatorer så att resenärerna redan på plattformens skärmar kan se var det finns lediga platser.

 Källa: Alstom