Järnvägsmoderniseraren Aarsleff Rail visar sin expertis på InnoTrans

– Vi har nyligen avslutat byggnationer av gångbroar och hissystem vid stationerna i Dale och Evanger på Bergensbanen, berättar en representant för Aarsleff Rail. Detta projekt är en del av den modernisering som genomförs för att förbättra kapaciteten och rusta stationerna för framtida trafik.

Aarsleff Rail ställer ut på järnvägsutställningen InnoTrans i Berlin där företaget lyfter fram sina framsteg inom moderniseringen av järnvägsinfrastruktur, särskilt i Norge. Just nu pågår en omfattande satsning på utbyggnad och förbättring av järnvägsnätet i Norge, och Aarsleff Rail har varit en viktig aktör i detta arbete.

Aarsleff Rail har under flera år byggt gångbroar och hissystem på stationer i Danmark, vilket har gett dem ovärderlig erfarenhet och optimerade arbetsprocesser. Denna kunskap har varit till stor nytta i Norge, trots de utmaningar som de lokala klimatförhållandena och reglerna för järnvägsarbete medför.

Aarsleffs norska systerbolag, Banedrift AS, har också varit en viktig partner i projektet, särskilt när det gäller säkerhet och arbetsmiljö inom järnvägen.

Totalentreprenader med framgång

Stationerna i Dale och Evanger, som ligger 50 respektive 75 kilometer öster om Bergen, har försetts med gångbroar och hisstorn i stål samt betongplattformar. Arbetet utförs i samarbete med Sweco, HSM Industri och ThyssenKrupp, tillsammans med flera norska underleverantörer.

Aarsleff Rail har också pågående projekt med Bane NOR vid stationen i Monsrud och förberedelser inför den nya ERTMS-signaltekniken på Vestfoldbanen.

Stora spårombyggnader i Danmark

Under våren och sommaren 2023 har Aarsleff Rail hanterat två stora spårombyggnadsprojekt i Danmark: Slagelse-Korsør och Nyborg-Odense. Båda projekten har inneburit omfattande arbeten, där Slagelse-Korsør omfattade cirka 14 kilometer dubbelspårig linje, medan sträckan Nyborg-Odense uppgraderades för att möjliggöra hastigheter på upp till 200 kilometer i timmen.

Aarsleff Rail genomförde projektet mellan Slagelse och Korsør helt i egen regi, medan arbetet på Nyborg-Odense gjordes i samarbete med tyska Spitzke SE.

Fokus på effektiva lösningar

Aarsleff Rail är en totalleverantör inom järnvägs- och spårvägsarbeten och genomför projekt i Danmark, Sverige, Norge och Tyskland. Företaget arbetar ständigt för att erbjuda effektiva och hållbara lösningar, med fokus på nära samarbete med kunderna. Ett exempel på detta är de plattformsförlängningar som Aarsleff Rail just nu utför i Sverige samt spårvägsarbeten i Trondheim, Norge.

Spårvägsprojekt i Köpenhamn

I Danmark har Aarsleff Rail, tillsammans med Siemens AG och Siemens Mobility, ingått ett avtal om att bygga en 28 kilometer lång spårväg väster om Köpenhamn. Projektet innefattar både spårsystem, kontaktledningssystem och leverans av 29 tåg. Spårvägen, som förväntas stå klar 2025, kommer att avlasta kollektivtrafiken och minska trängseln i regionen. Uppskattningsvis 13 miljoner passagerare kommer att använda spårvägen årligen.

Aarsleff Rail står för spåranläggningen och kontaktledningen, medan Siemens ansvarar för strömförsörjning och signalanläggningar. Byggintensiteten ökar successivt, och spårvägen kommer snart att vara synlig i stadsbilden.

Ett växande engagemang i totalentreprenader

Aarsleff Rail är kända för sin expertis inom spårbyggnad och elektrifiering. Företaget arbetar nu med att stärka sin organisation inom projektering och projektledning för att kunna ta sig an fler totalentreprenader, särskilt på den norska marknaden där man redan har genomfört flera framgångsrika projekt.

– Vi ser fram emot att fortsätta bidra till hållbara och effektiva lösningar inom järnvägs- och spårvägstransport i Norden, avslutar en representant från Aarsleff Rail.

När Köpenhamns nya spårväg är klar kommer den att länka samman lokal och regional kollektivtrafik och bidra till att lösa regionens utmaningar med trängsel.

Källa: Aarsleff Rail