Framtidens digitala godståg testas i Sverige

Utvecklingen av det digitala automatkopplet (DAC) sker inom samarbetet Europe’s Rail och projektet TRANS4M-R. Målet är att öka järnvägens kapacitet, kvalitet och produktivitet genom automatiserade och digitaliserade arbetsprocesser som ska förbättra effektivitet och säkerhet. Foto: Lindholmen Science Park

Ett nytt demonstrationståg utrustat med digitalt automatkoppel kör nu sträckan mellan Nässjö och Göteborg. Tekniken möjliggör både elektrifiering och dataöverföring mellan vagnarna, vilket förbättrar säkerhet och kapacitet inom godstrafik på järnväg.

"Det är viktigt att köra demotåg på flera ställen i Europa för att testa de tekniska lösningarna, säkerställa tillförlitlighet samt ge användare möjlighet att förstå hur automatkopplet fungerar. I det svenska demotåget testar vi tekniken i regelbunden, kommersiell trafik för att kunna undersöka hur automatkopplet fungerar när det används under lång tid och under de kalla årstiderna," berättar Anna Björkman, ansvarig för testerna och programledare vid Rail Sweden vid Lindholmen Science Park

b
DAC uppifrån. Foto: Lindholmen Science Park
b
Demotåget, som körs av CFL Cargo, trafikerar sträckan mellan Göteborgs hamn och Nässjö. Det består av 20 godsvagnar, varav tre vagnpar är utrustade med DAC från olika tillverkare. Foto: Lindholmen Science Park

Det svenska demotåget är en del av en större satsning inom projektet TRANS4M-R, som syftar till att modernisera järnvägen i Europa. Testerna genomförs för att analysera hur det digitala automatkopplet (DAC) fungerar under olika förhållanden, inklusive vinterväder. Tåget trafikerar Göteborgs hamn och Nässjö kombiterminal med 20 godsvagnar, där tre vagnpar är utrustade med olika typer av DAC från tillverkare som Knorr-Bremse, Dellner och Voith.

Jan Bergstrand, senior strateg på Trafikverket och programledare för gods inom Europe’s Rail, kommenterar betydelsen av demotågen.

– Demonstrationerna är viktiga för att utveckla och säkerställa lösningarna samt för att bekräfta att en investering i DAC möjliggör införande av kompletterande tekniker som möjliggör överflyttning av mer gods från väg till järnväg.

Tester pågår i flera europeiska länder, men i Sverige fokuseras på långsiktiga analyser och hur tekniken fungerar i kalla klimat. Projektet förväntas pågå i två år och under den tiden kommer tåget att köra omkring 300 000 kilometer.

b
Godståg med godsterminal ovanifrån. Foto: Lindholmen Science Park