Rekordmånga tåg i mars – bästa punktligheten på två år

– Om vi zoomar ut lite så går det över miljon persontåg under ett år och resorna är dubbelt så många som för trettio år sedan. Det är en bra utveckling men ställer stora krav på järnvägen. Den behöver rustas och utvecklas för att kunna ta hand om alla resor och transporter, så att allt fler kommer fram i tid på fler sträckor, säger Ann-Sofie Atterbrand, avdelningschef järnvägsplanering på Trafikverket. Foto: Trafikverket.
– Om vi zoomar ut lite så går det över miljon persontåg under ett år och resorna är dubbelt så många som för trettio år sedan. Det är en bra utveckling men ställer stora krav på järnvägen. Den behöver rustas och utvecklas för att kunna ta hand om alla resor och transporter, så att allt fler kommer fram i tid på fler sträckor, säger Ann-Sofie Atterbrand, avdelningschef järnvägsplanering på Trafikverket. Foto: Trafikverket.

Över 90 procent av alla persontåg i Sverige kom fram i tid under mars. Det är den högsta punktligheten på två år. Samtidigt kördes rekordmånga tåg – nästan 95 000 – vilket gör månaden till en av de mest trafiktäta hittills, enligt Trafikverkets färska siffror.

Fler tåg i tid i mars än på två år
Under mars 2025 avgick nära 95 000 persontåg i Sverige. Av dessa kom 90,3 procent fram i tid, räknat på en femminutersgräns. Om istället flygets mått används, där förseningar räknas först efter 15 minuter, var punktligheten 96,9 procent.

– Om vi zoomar ut lite så går det över miljon persontåg under ett år och resorna är dubbelt så många som för trettio år sedan. Det är en bra utveckling men ställer stora krav på järnvägen. Den behöver rustas och utvecklas för att kunna ta hand om alla resor och transporter, så att allt fler kommer fram i tid på fler sträckor, säger Ann-Sofie Atterbrand, avdelningschef järnvägsplanering på Trafikverket.

– Jag reser själv med tåg och kan förstå om de som blivit försenade undrar om det går att lita på att komma fram i tid nästa gång, men det är faktiskt fler tåg som kommer fram i tid idag än det överhuvudtaget gick tåg för bara tio år sedan, säger Ann-Sofie Atterbrand, avdelningschef järnvägsplanering, Trafikverket.

Antal tåg i tid i mars 2025. Grafik: Trafikverket.

Över 40 linjer med 95 procent punktlighet
Punktligheten ökade jämfört med februari oavsett tågsort. Pendeltågen hade bäst resultat, särskilt i Östergötland där nästan 97 procent höll tidtabellen. Även på fler än 40 andra linjer kom över 95 procent av tågen i tid. Det gällde bland annat sträckorna Sundsvall–Umeå, Helsingborg–Halmstad och Stockholm–Arlanda, samt delar av Göteborgsområdet och Småland. På sträckan Nässjö–Vetlanda var samtliga regionaltåg i tid. Bland snabb- och fjärrtågen låg linjen Göteborg–Helsingborg–Köpenhamn bäst till, med över 90 procent i tid.

Kortare förseningar – men störningar finns
För de resenärer som drabbades av förseningar i mars var den genomsnittliga förseningen 14 minuter för fjärrtåg, sju minuter för regionaltåg och fyra minuter för pendeltåg. Medianen, alltså det mittersta värdet, låg på sex minuter för fjärrtåg, tre minuter för regionaltåg och två minuter för pendeltåg.

Förseningarna fördelar sig jämnt mellan tre orsaker: fel i infrastrukturen, fel på tågen och yttre faktorer som väder eller obehöriga i spårområden.

Högt tryck på järnvägen
Störst risk för förseningar finns på de mest trafikerade sträckorna, som stambanorna och runt storstäderna. Även längre resor är mer känsliga för störningar. På helger, när färre tåg körs, är punktligheten högre.

Enligt Trafikverket kräver det ökade antalet resor att järnvägen rustas i snabbare takt. Arbetet pågår med breda åtgärder för att öka kapaciteten och tillförlitligheten.

Källa: Trafikverket