Höga tvärkrafter orsakade av tåg på kurvor med snäv radie utgör en betydande utmaning för räls och slipers. Detta kan utgöra en säkerhetsrisk, särskilt om mätarspridning inträffar. Termisk expansion och deformation i slipern kan förvärra dessa problem.
Snabba vågbildningseffekter på rälshuvudet, särskilt på grund av slipermaterial som inte dämpar vibrationskrafterna tillräckligt, kräver ytterligare underhåll såsom behov av rälssmörjning, rälsslipning och tidigt rälsbyte. Dessa effekter på hjul- och rälsslitage och ökat buller är mer uttalade när kurvradien är mindre än 800 m.
Träslipers har viss förmåga att absorbera vibrationskrafter, men stabiliteten av rälsskruvarna i slipers lider av tvärkrafterna när de åldras. Förlängning av skruvhål blir en säkerhetsrisk på grund av minskande tryckhållfasthet, eftersom nödvändiga skruvdragkrafter gradvis förloras, och spårvidden vidgas.
För järnvägsingenjörer uppstår därför frågan om det finns ett lämpligare material som kan användas för att undvika onödiga underhålls- och förnyelseåtgärder på spåren.
FFU® (Fibre Reinforced Foamed Urethane) utvecklades på 1970-talet av SEKISUI tillsammans med de japanska järnvägarna för att erhålla det mest hållbara och spårvänliga slipermaterialet som uppnår lägsta underhållsbehov och därmed minimerar kostnader & störningar på järnvägen. FFU har varit tillförlitligt i kontinuerlig användning över hela världen sedan 1980 och bibehåller permanent sin tryckhållfasthet, elasticitet och formbevarande.
Detta är till exempel anledningen till att Irish Railways bestämde sig 2024 för att installera 3 750 FFU slipers i en av sina mest trafikerade spåravsnitt genom Dublins centrum där kurvradien är ner till 267 m. Liam Hickey, Irish Rail Infrastruktur Manager, sa: "Vi tror att FFU erbjuder bättre miljökompatibilitet och, med en betydande livslängd på över 50 år, kommer att bidra till färre underhållsingrepp och lägre kostnader under de kommande decennierna."
FFU är därför inte bara det bästa valet för broar och växlar, utan även som spårslipers, speciellt i snäva kurvor. De garanterar smidig drift av allt från tunga tåg till höghastighetståg. Som platta sliprar (från 10 cm) löser de höjdutmaningar och minskar materialanvändning och vikt. Den långa livslängden säkerställer maximal järnvägssäkerhet och hållbarhet och undviker även onödiga spårinspektioner.
Kontakt:
delfs@sekisui.de
www.sekisui-rail.com