Oljesaneringen vid Skavsta flygplats är avslutad. Arbetet är en förutsättning för nästa etapp i byggandet av Ostlänken och ett framtida resecentrum vid flygplatsen. Totalt har 40 000 ton jordmassor hanterats, varav 12 000 ton varit oljeförorenade. Saneringen markerar en viktig milstolpe inför kommande anläggningsarbeten.
Inför bygget av Ostlänken inledde Trafikverket 2018 provtagningar vid Skavsta flygplats. Undersökningarna visade förekomst av både PFAS och oljeföroreningar i marken vid långtidsparkeringen. Ytterligare utredningar ledde till upptäckten av två nedgrävda oljecisterner som identifierades som källa till föroreningarna.
Förutom de 60 000 ton PFAS-förorenad jord som tidigare forslats bort har ytterligare 40 000 ton jordmassor flyttats. Av dessa bedömdes 12 000 ton vara oljeförorenade och kördes till deponi. De två oljecisternerna har grävts upp och avlägsnats. Rena massor har använts till återfyllning inom området där järnvägen ska byggas.
Trafikverket uppger att marken nu är fri från föroreningar. När entreprenören är på plats ska järnväg, vägar, en cirkulationsplats samt ett stationshus kunna börja byggas utan ytterligare markarbeten.
Resecentrum nära terminalen
Vid flygplatsen planeras ett resecentrum för smidiga byten mellan tåg, buss och flyg. Järnvägen har därför lagts nära terminalbyggnaden. Regionaltåg som trafikerar bibanan är planerade att stanna vid det framtida resecentrumet.
Avstängd järnväg i maj
I början av maj stängs tågtrafiken av på sträckan Järna–Södertälje för arbeten vid Gerstaberg. Då genomförs markarbeten, flytt av signalkiosker och byte av kontaktledningsbryggor.
Startpunkt i Gerstaberg
Ostlänken är ett 16 mil långt dubbelspår mellan Järna och Linköping och beskrivs som Sveriges största infrastrukturprojekt i modern tid. I Gerstaberg ansluts den nya banan till befintlig järnväg med en portalbro. Omkring tre kilometer ny dubbelspårig bana byggs i området, på bro, bank eller i skärning. Bank innebär upphöjt läge, skärning ett läge under omgivande mark.
Korta fakta om Ostlänken
- 16 mil dubbelspårig järnväg mellan Järna och Linköping
- 3 län (Stockholm, Södermanland och Östergötland)
- 5 kommuner (Södertälje, Trosa, Nyköping, Norrköping och Linköping)
- 5 nya resecentrum (Vagnhärad, Nyköping, Skavsta, Norrköping och Linköping)
- 25 procent av Ostlänken byggs på bro eller i tunnel
- Maximal hastighet för tågen på Ostlänken blir 250 kilometer i timmen
- Preliminär byggtid 2024-2034, öppnar för trafik 2035
- Bedömd kostnad är 91,4 miljarder kronor (2021 års prisnivå), vilket motsvarar kostnaden i gällande nationell transportplan (2022–2033)
Källa: Trafikverket