Railcoop står inför likvidationshot – söker räddning vid bolagsstämma

Nyligen vände sig Railcoop till allmänheten och sina 14 500 medlemmar i en vädjan om donationer och lyckades samla in nästan 400 000 euro i det senaste försöket. Trots detta återstår ett betydande finansieringsgap på över 100 000 euro för att täcka löner och räkningar. Foto:railcoop, screenshot video

Företaget Railcoop med bas i franska Figeac, Lot, befinner sig i en allvarlig likvidationssituation som domstolen överväger. Järnvägskooperativet, som ursprungligen hade planer på tågtrafik mellan Bordeaux och Lyon, letar nu efter räddningsalternativ.

Beslutet om företagets öde kan fattas vid den kommande bolagsstämman.

Vid den senaste bolagsstämman som ägde rum den 7 oktober 2023 röstade Railcoops medlemmar med en knapp majoritet för att försöka rädda verksamheten och fortsätta förhandlingar med den spanska investeringsfonden Serena Partners.

Detta steg kan förbättra företagets ekonomiska situation och potentiellt undvika likvidation.

Stötte på problem

Railcoop, som grundades 2019 med målet att återuppliva passagerar- och godstågstrafik, har stött på ekonomiska och tekniska svårigheter sedan dess grundande.

Under våren misslyckades en kapitalsamling med att nå sina mål, vilket tvingade företaget att vända sig till Serena Partners i ett försök att lösa skulder på nästan en miljon euro och öka kapitalet genom att skapa ett dotterbolag.

Dessutom har pågående tekniska problem och en önskan att återuppta passagerartrafik mellan Lyon och Bordeaux försenat företagets utveckling.

Återöppning av gamla linjer

Railcoop strävade efter att återöppna gamla, nedlagda järnvägslinjer och inkludera användare och resenärer i en samarbetsmodell där även lokala myndigheter och departement skulle vara involverade.

Trots att företaget har nästan 16 000 kooperativa medlemmar har det snabbt stött på budgetrestriktioner och utmaningar med att samarbeta med SNCF Réseau.

En anonym medlem förklarar:

- Trots att vi fick tidtabeller stötte vi på allvarliga tekniska hinder från SNCF Réseau och de införde framför allt en ruttkostnad, vilket blev vår ödesdigra." Spänningar uppstod även inom företaget efter samarbetsförhandlingar med Serena Partners som ansågs vara avvikande från den kooperativa andan.

Betydande finansieringsgap

Enligt AFP överväger Railcoop nu "alla möjliga åtgärder" för att undvika rättslig likvidation, inklusive möjligheten till ytterligare donationer och till och med statligt deltagande i kooperativet.

Företaget meddelar:

- Om vi bedömer att chanserna till framgång är för små kommer vi varken att fortsätta att be om medlemmarnas eller allmänhetens pengar, utan istället kommer vi att föreslå likvidationsåtgärder.

Källa: Railcoop/AFP