Framtidens järnväg- Uppskjuten trafiköppning i projekt Varbergstunneln

Sträckan mellan Varberg och Hamra har länge varit en av de sista flaskhalsarna på Västkustbanan.

I maj 2023 nådde Trafik­verkets projekt Varbergs­tunneln en viktig mil stolpe när den sista salvan spräng­des i tunneln som byggts under centrala  Varberg. Såväl service­ och rädd­ningstunneln som den cirka 2,8 kilometer långa spår­tunneln stod därmed klara. Projektet har dock kantats av en del problem, däri­bland inläckage i tunneln, vilket inneburit  omfattande tätnings arbeten. Dessa faktorer i kombination med en pressad tidsplan har lett till att  Trafikverket har  beslutat att flytta fram ti­den för  trafiköppning från december 2024 till juli 2025.

AV ANNIKA WIHLBORG FOTO: GULLERS GRUPP

Sträckan mellan Varberg och Ham­ra har länge varit en av de sista flask­halsarna på Västkustbanan. Projekt Varbergstunneln består av dubbel­spårsutbyggnaden mellan Varberg och Hamra, en sträcka på drygt 9 kilometer, en ny godsbangård norr om Getteröbron, en ny Getteröbro samt anläggningen av ett betong­tråg, ett nedsänkt område 900 meter norrut från Varbergs nya station. I det storskaliga infrastrukturprojek­tet ingår även Varbergs nya station med nedsänkta plattformar, som byggs cirka 150 meter norr om den nuvarande stationen. En ny järn­vägsbro, tre nya vägbroar samt en gång­ och cykelbro över järnvägen ingår också i projektet. 

bild
Vy över arbetsområdet i Breared.  Arbete med järnvägsbron, dubbelspår, tråg och tunnel.
FOTO: IMPLENIA SVERIGE AB

–Vi har sprängt ut totalt cirka 420 000 kubikmeter berg ur bergtunneln. Nu när tunnelsprängningarna är klara pågår arbetet med att bygga färdigt övriga delar av projektet samt att genomföra de installationer som behövs för att tågen ska kunna börja rulla på dubbelspåret somma­ren 2025, säger Johan  Hjertström, Trafikverkets projektchef för det har fortsatt öka under projektets gång, vilket förstås resulterat i att omfattningen av tätningsarbetena har ökat markant. 

bild
Johan Hjertström, Trafikverkets  projektchef för Varbergstunneln.

Det påverkar i sin tur tidsplanen för hela projektet, som nu alltså är framskjuten med ett halvår. Även projektbudgeten, som uppgår till 7,8 miljarder kronor enligt 2021 års prisnivå, väntas öka på grund av grundvattnet som läcker in samt inflationen.

För närvarande pågår bland annat arbetet med gjutningar i tråget samt att forma och gjuta för betongtunneln i den norra tågtunnelmynningen. Dessa arbeten färdigställs i början av hösten. Längs med järnvägens sträckning pågår även arbetet med att montera bullerskydd och kontaktled­ningar samt underballast i form av makadam. Johan Hjertström betrak­tar förutsättningarna att merparten av betongkonstruktionerna i norr ska vara färdigställa i slutet av 2023 som goda. 

bild
För närvarande pågår bland annat arbetet med gjutningar i tråg samt att forma och gjuta för betongtunneln i den norra tågtunnelmynningen.

Väntar på avgörande dom från Mark- och miljödomstolen
En utmaning är dock den miljödom som krävs för att få ett utökat tillstånd att leda bort grundvatten i driftske­det, en ansökan som skickades in till Mark­ och miljödomstolen i mars 2023. 

–Att processa domen kan ta uppe­mot ett år. I väntan på den avgörande domen fokuserar vi på åtgärder som ska göra tunneln så tät som möjligt. Nu pågår även arbetet med att instal­lera kontaktledningar i tunneln samt förberedande arbeten inför spår­läggningen. I vissa delar av tunneln förstärks traditionell cementinsprut­ning med dränmattor som ska skydda tunneltekniken från inläckage, säger Katarina Yngvesson,  Trafikverkets kommunikatör för  Varbergstunneln.

bild
Service-och räddningstunneln och den cirka 2,8 kilome-ter långa spårtunneln är nu klara.

Arbetet med det nya stationsområdet inleds under hösten
Under hösten fortgår också arbetet med järnvägsbron samt de övriga nya broar som byggs norr om det nya stationsområdet. Under de komman­de månaderna ska även arbetet med Varbergs nya stationsområde inledas. Trafikverket står för grundläggning­en och vägarna fram till stations­området, medan Varbergs kommun ansvarar för själva stationsområdet. Jernhusen kommer att bygga det nya stationshuset. 

bild
Samtidigt med bygget av Varbergstunneln får Varberg en ny godsbangård med hög kapacitet.
FOTO: IMPLENIA SVERIGE AB

­