Greater Copenhagen är positiva men snabbare järnvägsåtgärder behövs

Tidsfaktorn är ett problem anser Greater Copenhagen Foto: charles forerunner/unsplash

Greater Copenhagen uttrycker sin glädje över Sveriges regerings beslut att investera i järnvägsinfrastrukturen i Sydsverige, inklusive två nya järnvägsspår mellan Lund och Hässleholm samt satsningar kring Malmö C. Trots den positiva nyheten är tidsaspekten en oro, och man uppmanar till att de nya spåren måste bli färdiga tidigare än den ursprungligt planerade tidsramen, som är år 2040.

– Vi är glada att regeringen har lyssnat på oss. Men de nya spåren måste bli klara tidigare än år 2040, säger Carl Johan Sonesson, ordförande i Greater Copenhagen.

Behovet av investeringar i järnvägsinfrastruktur i södra Sverige har varit en viktig fråga för Greater Copenhagen, särskilt med tanke på den ökande trafiken som förväntas när Fehmarn Bält-förbindelsen öppnar år 2029. Utan nödvändiga åtgärder för att hantera flaskhalsar och kapacitetsproblem kan antalet lastbilar öka med 120 procent, enligt en rapport presenterad av Greater Copenhagen och STRING tidigare i år.

Trots det positiva beslutet betonar Greater Copenhagen att tidsaspekten är avgörande. Med befintliga kapacitetsproblem är det nödvändigt att de nya spåren färdigställs tidigare än 2040, särskilt med tanke på de utmaningar som regionen kommer att stå inför efter öppnandet av Fehmarn Bält-förbindelsen. Carl Johan Sonesson, ordförande i Greater Copenhagen, betonar vikten av tidigare färdigställande av de nya järnvägsspåren för att säkerställa en smidig och effektiv infrastruktur i regionen.

– Vi har arbetat intensivt för att Sveriges regering skulle ta motsvarande beslut som den danska tagit, kring investeringar som bland annat rör Öresundsbrons landanläggningar. Vi är glada att regeringen har lyssnat på oss. Men de nya spåren måste bli klara tidigare än år 2040, menar Greater Copenhagens ordförande Carl Johan Sonesson.

Även Danmark har nyligen fattat beslut om infrastruktur, inklusive förbigångsspår vid Kalvebod och ett vändspår vid Kastrup station. Dessa beslut anses vara positiva och av stor betydelse för hela regionen. 

– Det är också mycket positiva beslut, som Greater Copenhagen arbetat för och som har stor betydelse även för Sverige, säger Carl Johan Sonesson.