Ökat Resande och förbättrat kundomhändertagande hos SJ

Nattåg i skymningsljus. Foto: Mikael Strinnhed

SJ har noterat en ökning i resande, trots påverkan från extremväder på järnvägstrafiken, jämfört med motsvarande period förra året. Dessutom har deras kundnöjdhet ökat.

Inför sommarsäsongen genomförde tågföretaget åtgärder för att förbättra hanteringen av kunder vid störningar. Tåg- och loungevärdar genomgick särskild utbildning för att kunna fatta snabba och kundcentrerade beslut. Kundnöjdheten ökade till index 71 jämfört med 69 samma period föregående år. SJ Norge uppnådde högsta kundnöjdhet bland järnvägsoperatörer.

Tredje kvartalet 2023:

  • Nettoomsättningen: 2 602 MSEK
  • Rörelseresultat: 255 MSEK (Exklusive föregående års nedskrivning av immateriella tillgångar och kvartalets slutavräkning av coronarelaterat statligt bidrag minskade rörelseresultatet med 163 MSEK jämfört med motsvarande kvartal föregående år.)