Fyra projekt av dubbelspåret Hallsberg–Degerön är klara

Planen är att hela utbyggnaden ska vara färdigställd år 2031. Bild: Trafikverket

Det har varit ett händelserikt år längs järnvägen mellan Hallsberg och Degerön. En del av dubbelspåret blev färdigt i somras, och Trafikverket påbörjade rälsarbeten längs den sydliga sträckan. Dessutom har arbetet med den sista och mest omfattande delsträckan påbörjats.

Dubbelspåret mellan Hallsberg och Degerön är uppdelat i sex delprojekt. Fyra projekt är redan avklarade medan två är i aktiv produktion. Planen är att slutföra samtliga projekt senast år 2031.

Arbetet med att bygga dubbelspår längs den cirka fem mil långa sträckan mellan Hallsberg och Degerön inkluderar även ombyggnationen av plankorsningar till planskilda övergångar. Genom att skapa utrymme för fler, längre och tyngre tåg minskar sårbarheten i järnvägssystemet och främjar hållbara transporter.

Trafikverkets dubbelspårsprojekt fortskrider i olika etapper längs separata delsträckor. Ringmarkeringarna på kartan representerar de olika delarna. Svarta ringar indikerar färdigställda dubbelspår medan färgade ringar visar pågående byggproduktion på delsträckorna.

b
Hallsberg-Stenkumla (orange) - förväntas färdigställas 2031. Jakobshyttan-Degerön (blå) - planeras att slutföras i augusti 2024. Bild: Trafikverket

 

Trafikverket utvecklar järnvägen till dubbelspår för bättre transporter. Sträckan från Hallsberg till Degerön är viktig för Sveriges och Europas godstransporter. Trängseln på enkelspår ökar riskerna, så Trafikverket expanderar till dubbelspår för att förbättra kapaciteten och minska problemen. Detta flyttar mer trafik till järnväg, vilket minskar koldioxidutsläppen.

Källa: Trafikverket