Den norska järnvägsmyndigheten Statens jernbanetilsyn (SJT) har funnit att Bane NOR under flera år felaktigt tagit ut en kapacitetsavgift från Flytoget för sträckan Oslo S-Lysaker.
Dessa avgifter uppgår till 55 miljoner norska kronor (cirka 4,9 miljoner euro) för perioden 2017-2023 och måste nu återbetalas av Bane NOR.
Kapacitetsavgiften är tänkt att tillfälligt främja en socioekonomiskt effektiv användning av järnvägsinfrastrukturen vid överbelastning. Avgiften får tas ut när det inte finns plats på järnvägssystemet, och samtidigt förväntas Bane NOR vidta åtgärder för att öka kapaciteten eller minska överbelastningen.
Flera brott
SJT har identifierat flera brott mot reglerna som lett till beslutet om återbetalning:
- Bane NOR har tagit ut kapacitetsavgifter för sträckan Oslo S-Lysaker från 2017 till och med 2023 utan att ha en beräkningsmetod som visar att avgiften återspeglar bristen på kapacitet, vilket strider mot avsnitt 6-2 (2) i järnvägsförordningen.
- De har inte heller presenterat en plan för att förbättra kapaciteten inom den angivna tidsramen eller en tidplan för åtgärder att genomföra kapacitetsförbättringsplanen, vilket strider mot § 9-7 (4) i järnvägsförordningen.
- Bane NOR har inte uppfyllt kraven på information i nätåtkomstvillkoren för perioden 2017 till 2020, vilket är ett brott mot avsnitt 5-2 (b) i järnvägsförordningen.
- De har också tagit ut en kapacitetsavgift på sträckan Oslo S-Lodalen utan att den har deklarerats överbelastad och utan att ha skapat en plan för kapacitetsförbättring, vilket är ett brott mot § 6-2 (2) i järnvägsförordningen.
Denna felaktiga debitering har lett till en oönskad situation på järnvägsmarknaden.
Källa: Rapporten baserat på information från Statens jernbanetilsyn och tv-bolaget NRK.