Fenniarail utvärderar RMD:s backkamera

När loket körs med hjälp av radiokontroll, slipper lokföraren gå hela tågets längd fram och tillbaka, vilket sparar mycket tid. Foto: RMD

Just nu pågår tester av RMD:s backkamera hos det privata finska tågbolaget Fenniarail. Tågföretaget erbjuder fraktlösningar på den finska järnvägsnätet. Utvärderingen pågår fram till slutet av februari 2025.

Backkameran har nu testats på Kouvola rangerbangård, där man också använt radiokontroller med RMD:s fäste för bildskärm vid fjärrstyrning av loken. Under testerna användes både ett svenskt  Telia LTE SIM-kort och ett finskt DNA/MOI LTE SIM-kort.

– Sammanfattningsvis har testerna varit en stor framgång. Jag är mycket nöjd med resultaten, säger Juha Vuorinen, Safety Manager på Fenniarail.

För att ytterligare simulera tuffa väderförhållanden lämnade man kameran  monterad på ett Vectron-lok medan man körde sträckan Kotka-Kouvola-Kotka (cirka 11 mil). Kameran fungerade precis som den skulle under hela testet, trots dimma, regn, en temperatur på fryspunkten. Hastigheten under tested varierade mellan 60-100 km/h.

– Backkamerans robusthet har varit viktig i våra samtal. Men det är både säkerhetsaspekten och de ekonomiska fördelarna med ett effektivare och snabbare växlingsarbete som gör RMD:s backkamera så attraktiv, avslutar Jan Lindqvist.

b
Växlingsarbete är en viktig del av det finska företagets verksamhet. Backkamera minskar riskfyllda arbetsmoment, som till exempel behovet av personal som åker på fotsteg vid backning. Kameran gör det också möjligt för en person att utföra växlingsarbetet på egen hand. Foto: RMD