Regeringen återupptar planeringen för höghastighetsjärnväg mellan Lund och Hässleholm

De nuvarande spåren mellan Lund-Hässleholm är några av Sveriges absolut mest trafikerade och bland de med störst kapacitetsbrist. Foto: Arkiv

Regeringen avbröt ursprungligen planeringen för höghastighetsjärnvägen den 23 december 2022, vilket kastade osäkerhet över byggandet av ytterligare två spår på sträckan mellan Lund och Hässleholm. Nu har regeringen emellertid beslutat att återuppta processen för att bygga dessa två nya spår, vilket har varit ett mål som Region Skåne har arbetat för under året. Dessutom inkluderar beslutet flera viktiga åtgärder för att förbättra järnvägssystemet i Skåne.

– Att regeringen nu tar beslut att fortsätta planeringen på sträckan Lund-Hässleholm är bra. Jag är glad för att ett enat Skåne tillsammans jobbat för att detta ska bli verklighet, säger Anna Jähnke (M) ordförande för regionala utvecklingsnämnden. Men vi har förlorat många viktiga år på planeringsstoppet, och de kapacitetsproblem vi redan ser kommer att fortsätta under lång tid framöver.

De befintliga spåren mellan Lund och Hässleholm är några av de mest trafikerade i Sverige och lider av betydande kapacitetsbrist. Trots att sträckan redan har dubbla spår är kapacitetsutnyttjandet redan uppe på 97 procent. För att kunna möta det ökande behovet av tågresor i både Sverige och för skånska pendlare är det avgörande att ytterligare spår byggs.

– Det är bra att regeringen tagit åt sig av den skånska kritiken. Sträckan Lund-Hässleholm är en av de mest trafikerade i landet och redan idag nära kapacitetstaket. Utbyggnaden är helt nödvändig och vikten av den råder det bred enighet om över partigränserna, säger Anna Ingers andre vice ordförande i regionala utvecklingsnämnden.

– Ska det bli verklighet behöver tågkapaciteten i Skåne öka, inte bara på Södra stambanan, utan även på Malmö godsbangård och genom att slutföra arbetet med dubbelspår på hela Västkustbanan, säger Anna Pettersson, utvecklingsdirektör.

Genom Skåne rullar gods på räls både in till Norden och ut i Europa. Redan år 2029 kommer Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Tyskland och Danmark öppna och då finns det goda möjligheter att bidra till en positiv klimatomställning där mer godstransporter görs på järnväg istället för på motorvägar.

Källa: Region Skåne