Siemens Mobility presenterade Egyptens första höghastighetståg på InnoTrans 2024

Höghastighetståget Velaro Egypt med åtta vagnar är 200 meter långt och erbjuder 481 sittplatser, fördelade på business- och standardklass, samt två platser för rullstolar. Foto: Markku Björkman

Siemens Mobility har på den internationella transportmässan InnoTrans i Berlin presenterat det första Velaro-höghastighetståget som ska användas i Egypten. Tåget, som är anpassat för de specifika klimat- och sandförhållandena i Egypten, visades upp för landets vice premiärminister och transportminister Kamel Al-Wazir.

Även Tysklands transportminister Volker Wissing och Siemens AG:s VD Roland Busch deltog vid lanseringen. Detta är det första av totalt 41 Velaro-tåg som kommer att levereras till det stora järnvägsprojektet i Egypten, som genomförs i samarbete mellan Siemens Mobility, Orascom Construction och The Arab Contractors.

– Att presentera det första Velaro-höghastighetståget är ett stort steg mot en hållbar järnvägstransport för den egyptiska befolkningen, säger Michael Peter, VD för Siemens Mobility. Velaro är ett av världens mest moderna höghastighetståg, med erfarenheter från mer än tre miljarder körda kilometer i utvecklingen. Detta tåg är en viktig del i det sjätte största höghastighetsnätet i världen.

Velaro Egypt – en modern tåglösning

Ombord på Velaro Egypt finns även en restaurangvagn, internetuppkoppling och eluttag för passagerarnas bekvämlighet. Tåget är utrustat med den senaste tekniken för att ge en bekväm och effektiv resa med hastigheter upp till 250 km/h. Det bygger på Siemens beprövade Velaro-plattform, som också används av Deutsche Bahn i Tyskland.

Anpassat för extrema förhållanden

För att tågen ska klara de tuffa förhållandena i Egypten, såsom höga temperaturer, sand och damm, har Velaro Egypt fått flera specialanpassningar. Fogarna på utsidan är täckta med borstar eller skydd för att minimera inträngning av sand och damm. Komponenter som hanterar luftflöden är utrustade med avancerade filtersystem för att garantera ren luft. Luftflödet under tåget har optimerats för att förhindra överhettning av komponenter, och nya aerodynamiska lösningar hindrar sand från att tränga in på tågets tak. Dessutom har kylkapaciteten hos luftkonditioneringen förbättrats för att ge maximal komfort för passagerarna.

Framsteg i Egyptens järnvägsprojekt

Det egyptiska höghastighetsprojektet, som omfattar ett 2.000 kilometer långt järnvägsnät, fortskrider snabbt. Första fasen, den 660 kilometer långa Green Line som sträcker sig från Ain Sokhna via Kairo och Alexandria till Marsa Matrouh, är under byggnation. Lokala entreprenörer arbetar redan med att lägga spår, bygga stationer och uppföra broar. Bland de framsteg som gjorts hittills märks installationen av fyra transformatorer och bygget av två elektriska understationer.

Byggarbetet fokuserar även på den nya tågstationen New Capital Station öster om Kairo, som blir den första av sex planerade stationer. Varje station kommer att ha åtta spår på cirka 200 meters längd och kunna hantera tre Velaro-tåg, sju Desiro-tåg samt tre Vectron-lok. Även arbetet vid huvuddepån väster om Nilen går framåt, med stora mängder jord som grävts bort och förflyttats. Depån kommer att ha nio spår på 670 meter och kunna hantera elva Velaro-tåg, femton Desiro-tåg och tretton Vectron-lok.

Ett hållbart transportsystem för Egypten

Tillsammans med sina samarbetspartners leder Siemens Mobility arbetet med att bygga ett modernt järnvägssystem som ska förbinda totalt 60 städer över hela Egypten. Detta transportsystem ska ge invånarna tillgång till ett säkert, pålitligt och snabbt transportmedel samtidigt som det minskar koldioxidutsläppen med 70 %. Det stora projektet beräknas revolutionera landets transportinfrastruktur och bidra till en grönare framtid för Egypten.

Källa: Siemens Mobility