Nyligen lanserade Trafikverket sin tjänst, som genom öppen data möjliggör för trafikföretag och kollektivtrafikmyndigheter att ge bättre information om både planerad och akut ersättningstrafik vid problem i tågtrafiken. Där kollektivtrafiksoperatören Nobina blir först ut att integrera all tågersättning på uppdrag av Vy för Norrtåg och inom kort Nattåget Norrland, X-tågen, Värmlandstrafik och Vy Tåg Göteborg-Oslo.
Den nya tjänsten är resultatet av det samarbete som skett inom Järnvägsbranschens samverkansform, JBS, och integrerar data genom Trafikverkets Datautbytesportal. I ett första skede som en central informationspunkt för att i nästa steg kunna integreras i de plattformar, skyltar och tavlor där Trafikverket kommunicerar med resenärerna är vana att hitta information om tågtrafiken.
Integreringen till Trafikverket är en vidareutveckling av tjänsten, Ersättningstrafik.se som kollektivtrafiksoperatören lanserade i juni och som visar all ersättningstrafik som operatören idag kör på uppdrag åt kunder och samarbetspartners i Norden.
Genom Ersättningstrafik.se är det möjligt att följa bussen i realtid på en karta, få information om var den avgår ifrån, vilket tåg den ersätter och när resenären beräknas vara framme och även få registreringsnummer på bussen – för att säkerställa rätt buss och avgång.
− Som resenär kan avsaknaden av information vara en lika stor källa till frustration och irritation som förseningen i sig, och detta har stor påverkan på förtroendet till tågtrafiken. Något som vi vill hjälpa till att förändra, både med realtidsinformation på ersättningstafik.se och integreringen till Trafikverket eller de appar och plattformar som våra kunder och samarbetspartner använder, säger Daniel Mohlin, Produkt och systemchef för ersättningstrafik på Nobina
Marie Tornneus, marknads- och kommunikationschef på Vy som bland annat kör tågtrafiken på uppdrag Norrtåg, tågtrafken i Värmland och Nattåget Norrland fortsätter,
− Enkel och tydlig information är en av de viktigaste delarna för våra resenärer vid en trafikstörning. Vi är därför positiva till samarbetet med Nobina och att vi även blir först ut att integreras med Trafikverkets nya portal och kan bidra till ökad trygghet för våra resenärer.
När tågen inte går, som vid underhåll, signalfel eller nedriven kontaktledning, behöver resenärerna veta var bussen är, när den kommer, vilken buss de ska ta, vart den stannar och när den är framme. Denna information visas i realtid på ersättningsrafik.se. Här presenteras all ersättningstrafik som Nobina kör för kunder och samarbetspartners i Norden. Plattformen är öppen för alla och kan integreras i appar, plattformar eller skyltar där resenärerna brukar få information om tågtrafik.