Danskt arkitektföretag får nyckelroll i utvecklingen av Sundsvalls nya station

Blivande Sundsvall Centralstation. Bild: Dissing+Weitling

Arkitektkontoret Dissing+Weitling och Kragh Berglund har vunnit ett fyraårigt ramavtal med Trafikverket för strategisk rådgivning inom svensk transportinfrastruktur. Avtalet, ”Ramavtal strategiska arkitekturtjänster,” innebär att företagen ska bistå Trafikverket med rådgivning inom stationsdesign, processledning, designutveckling och samhällsanalyser med fokus på mobilitet.

Avtalet var resultatet av en konkurrens där totalt tolv arkitekt- och ingenjörsföretag deltog, med uppdrag som täcker innovation, utredningar och utvecklingsprojekt inom transportinfrastrukturens arkitektur. Under de kommande åren ska de två företagen stödja Trafikverket i att förverkliga målen i Trafikverkets Arkitekturstrategi och Arkitekturprogram. Strategin fokuserar på tre områden: människoorienterad natur och landskap, arkitektur som samhällsutvecklingsdrivkraft, och en omsorgsfull, kunskapsbaserad arkitektur.

Med ramavtalet stärker arkitektkontoret sin ställning som rådgivare inom mobilitetsområdet och fortsätter sitt långvariga samarbete med Trafikverket, som redan är beställare av flera bro- och stationsprojekt. Jesper Henriksen, partner och chef för Dissing+Weitlings mobilitetsenhet, kommenterar samarbetet:

"Den svenska myndigheten är inte bara den största aktören inom svensk mobilitet, utan även en ambitiös byggherre som förstår att integrera infrastrukturutveckling med bredare samhällsmål som social hållbarhet och klimatomställning", säger Jesper Henriksen.

Även Rambøll Sverige och Radar Arkitektur finns bland de utvalda aktörerna i ramavtalet.