Klassiska Österrikiska Lok Får Nytt Liv på Nordiska Spår

Det österrikiska 1144 loket. Foto: Railcare

Railcares Lokverkstad i Långsele har inlett ett samarbete med Grenland Rail för att uppgradera åtta av de klassiska 1144-loken, tidigare i drift hos österrikiska ÖBB, för att användas i godstrafik i både Sverige och Norge.

De kraftfulla fyraxliga 1144-loken tillverkades i Österrike från slutet av 70-talet fram till mitten av 90-talet, och redan då inspirerades man av svensk järnvägsteknik, särskilt när det kom till att optimera förhållandet mellan kraft och tillförlitlighet vilket det fanns erfarenheter av i Skandinavien.

– Genom att nu anpassa loken för den skandinaviska marknaden, där vinterklimat och höga krav på tillförlitlighet är standard, knyts en cirkel mellan 1144-lokens historia och dess framtida roll på de nordiska spåren, säger Patrik Söderholm, verksamhetsansvarig på Railcare Lokverkstad.

Uppdraget som Lokverkstaden i Långsele fått innebär att uppgradera de åtta loken i tre steg. Först genomförs en revision av huvudkomponenterna för att säkerställa att loken är i gott skick, samtidigt som förarmiljön uppgraderas med en mer ergonomisk och modern hytt. Loken anpassas därefter för att klara Nordens hårda klimat med bland annat översyn av strömavtagare samt installation av klimatskydd. De lackeras även i Grenland Rails färger.

Slutligen installeras moderna ombordsystem. Fyra av loken får ATC (Automatic Train Control), medan de övriga fyra utrustas med det europeiska säkerhetssystemet ETCS (European Train Control System). Samtliga lok får även radiostyrning. Railcare ansvarar för hela processen – från design och integration, till att hantera godkännande hos ERA (Europeiska järnvägsmyndigheten).

– Vi tar ett helhetsansvar för att säkerställa att loken uppfyller alla krav för att trafikera järnvägen i både Sverige och Norge. Det är kul att vi får nyttja all vår kompetens och engagemang för att förlänga livslängden på dessa pålitliga och beprövade lok, säger Patrik.