Under öppningsdagen av InnoTrans 2024 lyftes artificiell intelligens (AI) fram som en omvälvande kraft inom järnvägsindustrin. Två paneldiskussioner under mässan fokuserade på de möjligheter som AI erbjuder, samt de förutsättningar som krävs för att tekniken ska kunna implementeras effektivt.
Panelerna bestod av framstående representanter från järnvägssektorn som delade sina insikter om hur AI redan används och vad branschen kan förvänta sig framöver.
Mohamed Rabie Khlie, generaldirektör för det marockanska järnvägsbolaget ONCF, förklarade att AI kommer att spela en central roll i det höghastighetsnät som planeras mellan Tanger och Marrakesh, med en förväntad färdigställning till år 2030.
– AI kommer att användas för att optimera tågkapacitet, biljettbokning och driften av hela systemet, sade Khlie.
Richard Lutz, ordförande och vd för Deutsche Bahn, delade också sin vision om AI:s potential inom järnvägsindustrin. Han lyfte fram att AI redan nu används för att inspektera tåg och för att övervaka vegetationen längs spåren.
– Möjligheterna med AI är obegränsade, men vi måste säkerställa att datasäkerheten upprätthålls, sade Lutz.
Nya affärsmodeller och AI
AI öppnar dörrar till helt nya affärsmodeller inom järnvägssektorn. Susanne Henckel, statssekreterare vid det tyska ministeriet för digitalisering och transport, betonade vikten av datadelning som en central faktor i dessa modeller.
– Företag och forskare måste samarbeta för att skapa lösningar som gynnar hela sektorn, och datadelning är nyckeln till detta, sade Henckel.
Henri Poupart-Lafarge, vd för Alstom, framhöll att forskningen behöver tillgång till specifika data för att driva teknologin framåt. Samtidigt underströk han att företagens intressen måste skyddas, särskilt när det gäller känslig information.
AI förändrar affärsmodeller
AI:s inflytande på affärsmodeller inom järnvägsindustrin är redan tydlig. Michael Peter, vd för Siemens Mobility, betonade hur teknologin bidrar till att omvandla både affärsmodeller och industrin som helhet.
– AI ger oss verktygen att förbättra effektiviteten i våra operationer och skapa nya affärsmöjligheter, sade Michael Peter.
Javier Martínez Ojinaga, vd för CAF Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, höll med och lyfte fram AI:s potential att förnya järnvägsindustrin, särskilt när det gäller att förbättra drift och underhåll. Båda företagsledarna pekade på AI:s potential att förändra branschens framtid och göra den mer konkurrenskraftig och hållbar.
Utmaningar och möjligheter med AI
Även om AI erbjuder enorma möjligheter för järnvägssektorn, erkände flera paneldeltagare att det finns utmaningar att hantera. Datasäkerhet och integritetsfrågor lyftes som några av de största hindren för att fullt ut implementera AI i stora järnvägssystem. Samtidigt betonades behovet av att utbilda personalen för att de ska kunna använda den nya tekniken på ett effektivt och säkert sätt.
Digitalisering som drivkraft för hållbarhet
En annan aspekt som diskuterades under InnoTrans 2024 var hur digitalisering och AI kan bidra till att göra järnvägen mer hållbar. Genom att använda AI för att optimera energianvändningen och förbättra underhållsprocesserna kan järnvägsoperatörer minska sina utsläpp och driva en mer effektiv verksamhet.
Statssekreteraren Susanne Henckel betonade att AI kan hjälpa järnvägsoperatörer att uppnå sina hållbarhetsmål genom att optimera resursanvändningen och minska onödigt slitage på infrastruktur och fordon. Denna typ av smart teknik har potential att göra järnvägen till det mest miljövänliga transportalternativet.
Samarbete på europeisk nivå
Paneldeltagarna var eniga om att framgången för AI och digitalisering inom järnvägsindustrin kräver ett nära samarbete mellan olika länder och aktörer. Standardisering av system, som ERTMS, och en gemensam strategi för datadelning är avgörande för att skapa en smidig och effektiv infrastruktur över gränserna. InnoTrans 2024 har satt tonen för en framtid där AI och digitalisering spelar en central roll i järnvägens utveckling.
Artificiell intelligens (AI)
Där järnvägssektorns senaste innovationer visades upp på Innotrans diskuterades AI flitigt, särskilt under forumet "GenAI in Mobility" som organiserades av den tyska branschorganisationen ZVEI (den tyska föreningen för elektriska och elektroniska tillverkare).
Där framhölls hur AI, och särskilt generativ AI (Gen AI), redan i dag används för att effektivisera allt från produktutveckling till kundkontakt.
– AI har en enorm potential att förändra hur vi arbetar inom järnvägssektorn. Det gäller specifik arbetet med sensorerna, men vi måste vara försiktiga och se till att vi har de rätta reglerna på plats för att kunna använda tekniken på ett säkert och ansvarsfullt sätt, sa Siemens Mobility´s representant Ingrid Tarrafas på mässan.
En av de mest framträdande användningarna av AI inom järnvägssektorn är utvecklingen av så kallade GPT, (Generative Pre-trained Transformers), som i grund och botten är AI-drivna chatbots. Dessa verktyg kan snabbt ge tillgång till specialiserad information, komma med förslag på lösningar och på så vis snabba upp produktutveckling och godkännandeprocesser.
Effektivare processer och snabbare utveckling
– DB Systemtechnik använder AI-baserade chatbots för att påskynda utvecklingen av nya produkter, medan Alstom och Knorr-Bremse använder dem för att effektivisera programvaruutveckling och godkännandeprocesser, sa en talesperson från ZVEI.
Denna typ av AI-stöd är också ett viktigt hjälpmedel i kontakten med kunder. Exempelvis kan HARTING använda AI för att hjälpa kunderna att välja rätt produkter eller skräddarsy lösningar efter deras specifika behov. Detta gör inte bara processen smidigare för kunderna utan ökar också företagets effektivitet.
AI förbättrar interna processer
AI har även potential att förbättra och automatisera interna processer inom järnvägsföretag. Ett exempel på detta är Schaltbau, som utvecklar smarta kopplingar som inte bara fyller flera funktioner och ersätter andra enheter, utan också utvärderar data och fungerar som AI-aktiverare.
– Genom att använda AI kan vi optimera våra interna processer och göra dem mer effektiva, sa en representant från Schaltbau.
På detta sätt blir AI inte bara ett verktyg för utveckling av nya produkter och tjänster utan en motor för att förbättra hela järnvägssektorns arbetsflöden.
Behov av tydliga regler för AI
Trots att AI redan används inom många delar av järnvägssektorn, finns det fortfarande behov av ett tydligare regelverk för hur tekniken får användas. Många företag är överens om att det krävs en säker och pålitlig juridisk ram för AI-användning, något som diskuterades intensivt under InnoTrans 2024.
– Vi behöver sektorsövergripande samarbete och tydliga regler för AI. Det skulle ge oss bättre förutsättningar att använda tekniken på ett ansvarsfullt och effektivt sätt, sa en talesperson från ZVEI (den tyska föreningen för elektriska och elektroniska tillverkare).
AI:s potential på järnvägen
AI:s tillämpningar inom järnvägssektorn är många och varierade. Förutom att snabba upp utvecklingsprocesser och förbättra kundkontakten, kan AI även användas för att förbättra säkerheten på järnvägarna. Till exempel kan AI-drivna system övervaka tåg och spår, identifiera potentiella problem i realtid och föreslå åtgärder innan något går fel.
Det finns också projekt som utforskar hur AI kan bidra till att optimera tågtrafiken genom att analysera data och förutse när och var störningar kan uppstå. På så vis kan tågoperatörer snabbt anpassa sina planer och undvika förseningar.
AI och framtiden för järnvägen
Sammantaget visade InnoTrans 2024 tydligt att AI redan har gjort sitt intåg i järnvägsindustrin. Men för att tekniken ska kunna utvecklas fullt ut krävs både internationellt samarbete och tydliga regler för att säkerställa att AI används på ett sätt som gynnar både industrin och samhället som helhet.
Markku Björkman