Närmare trehundra synpunkter från myndigheter, organisationer, allmänhet och intressegrupper inkom under det senaste samrådet om tunnelbanan till Älvsjö. Samtliga synpunkter har nu sammanställts och besvarats, enligt Region Stockholm.
Enligt projektledaren för Gula linjen, Kajsa Nilsson, utgör de inkomna synpunkterna ett värdefullt underlag för den fortsatta planeringen. "Det stora intresset och alla synpunkter ger oss ett bra underlag i den fortsatta planeringen, det är positivt," säger hon.
Flera remissvar uttrycker uppskattning för den nya tunnelbanelinjen. Samtidigt finns oro, framför allt kring arbetsområdet i Trekantsparken vid Liljeholmen.
– Ja, det är flera personer som uttrycker oro för arbetsområdet i Trekantsparken vid Liljeholmen, framför allt hur tunnelbanebygget kan komma att påverka miljö, tillgänglighet och trygghet i området, säger Kajsa Nilsson, projektledare för planering av Gula linjen.
– Nu har vi hittat en ny lösning där vår bodetablering istället kan placeras söder om Nordströms trä. Där påverkar den inte parken och besökarna i lika stor utsträckning. Vi fortsätter också arbetet med att undersöka hur arbetsplatsen kan utformas med hänsyn till parkens användning och för att inte skapa otrygga platser, fortsätter hon.
Oro har även framkommit från närboende och verksamheter angående byggtiden och potentiella störningar. Flera synpunkter gäller också beslutet att använda snabbhissar istället för rulltrappor vid de flesta stationer på Gula linjen, framgår av Region Stockholms samrådsredogörelse.
– En del utrycker oro kring säkerhet och trygghet med just hisslösningar. Det är synpunkter som vi känner igen, eftersom vi redan idag bygger djupa stationer med snabbhissar. Det blir en smidig och bekväm resa för resenären och vi har ett genomtänkt säkerhetskoncept om stationen skulle behöva utrymmas, säger Kajsa Nilsson.
Planeringen av den nya tunnelbanelinjen startade 2020 och beräknas pågå i cirka fem år. Samrådet under maj och juni 2024 omfattade två järnvägsplaner och miljökonsekvensbeskrivningar. Byggstart är planerad till 2025, förutsatt att alla nödvändiga tillstånd är klara, uppger Region Stockholm.
Källa: Region Stockholm