Renovering av Bohusbanans tunnlar avslutad – trafiken igång igen

Fotot visar den ombyggda tunneln i Ljungskile Södra. Foto: Trafikverket

Renoveringen av Bohusbanans tunnlar mellan Stenungsund och Uddevalla är nu färdigställd. Trafiken rullar igen sedan 1 januari 2025, och efterarbeten som inte påverkar tågtrafiken fortsätter under vintern och våren 2025.

Arbetet påbörjades i maj 2023, då tunnelportalerna rivdes för att ersättas med nya. Konstruktionerna i tunnlarna hade nått slutet av sin tekniska livslängd, och renoveringen säkerställer hållbara transporter framöver. Arbetet har främst bestått av att färdigställa betongportaler och montera skärmtak för att skydda järnvägen mot nedfallande föremål. I vissa tunnelmynningar har bergnät ersatts med bergbult eller sprutbetong för att förhindra sten och massor från att falla på spåret. I andra fall har bergnät utanför tunnlarna ersatts eller reparerats.

b
Fotot visar ett skärmtak över tunnelmynningen och bergnät längs bergets sidor. Foto: Trafikverket

Renovering omfattade tio tunnlar:

  • Skår: 246 meter
  • Amdalen: 222 meter
  • Lahagen: 78 meter
  • Bua: 239 meter
  • Ljungskile: 106 meter
  • Hässleröd: 34 meter
  • Skeppsvik: 448 meter
  • Vadbacken Södra: 40 meter
  • Vadbacken Norra: 32 meter
  • Kålgård: 167 meter

b
Tunnelmynning före renovering Foto: Trafikverket
b
Tunnelmynning efter renovering Foto: Trafikverket

Renovering av Ljungskile Södra

Vid Ljungskile Södra tunneln har arbetet varit mer omfattande. En spont, en stödkonstruktion för att säkra marken, byggdes för att bevara vägens placering ovanför tunneln. Tunneln förkortades för att förbättra bergtäckningen. För att minska skador på omgivande berg och minimera buller användes vajersågning, en metod som skär berg med en stålvajer istället för sprängning.

b
Fotot visar kontaktledningsanläggningen med de nya stolparna, i bilden skymtas Ljungskiles stationshus Foto: Trafikverket
b
Fotot visar kontaktledningar förbi perrongen vid Ljungskile station Foto: Trafikverket
b
Fotot visar kontaktledningen fram mot den södra tunnelmynningen i Ljungskile Foto: Trafikverket

Renovering av Lahagen

Vid Lahagen tunneln renoverades även ett betonggalleri, en stödkonstruktion som skyddar järnvägen från nedfallande massor. Galleriet ersatte äldre betongpelare för att skydda mot sten, snö och is från den ovanliggande bergväggen. Denna lösning valdes för att den var mer kostnadseffektiv än att säkra hela bergsläntens yta.

b
Fotot visar ett betonggalleri längs bergväggen på vänster sida i bild, bestående av tio sektioner, där stöttorna i orange färg ännu inte tagits bort. Foto: Trafikverket

Källa: Trafikverket