Sweco deltar i Rail Baltica – sektion 1 i Estland värd 394 miljoner euro

Rail Baltica Train Concept credit Rail Baltica. Foto: Rail Baltica
Rail Baltica Train Concept credit Rail Baltica. Foto: Rail Baltica

Sweco har valts som medlem i en projektallians som ansvarar för att utforma och bygga sektion 1 av den estniska delen av Rail Baltica, ett EU-finansierat projekt för att bygga en ny höghastighetsjärnväg som kopplar samman de baltiska staterna med resten av Europa. 

Projektet är planerat att pågå fram till 2030. Kontraktet kommer att undertecknas och detaljer slutföras när upphandlingsprocessen och avtalsspärren är avslutade. Den uppskattade totala kostnaden för del 1 (Tallinn Ülemiste till Pärnu) av Rail Baltica är cirka 394 miljoner euro och ordervärdet för Sweco är ännu inte fastställt.

Rail Baltica är ett gemensamt transportprojekt som involverar de baltiska länderna, med målet att etablera en ny järnvägsanslutning från Tallinn genom de baltiska staterna till Polen. I Estland kommer projektet att innebära byggandet av totalt 213 kilometer helt nytt järnvägsspår av europeisk standard (1 435 mm), med slutförande förväntat till 2030.

”Jag är mycket glad över att Sweco har valts att bidra till detta viktiga projekt som länkar samman de baltiska nationerna med resten av Europa. Som ett ledande europeiskt konsultföretag inom transportområdet, med 6 000 experter inom mobilitet och aktivt resande, är Sweco involverat i en rad kundprojekt i den pågående gröna omställningen av Europas transportsystem. Vårt internationella team är redo att börja arbeta inom alliansen så snart upphandlingsprocessen är avslutad,” säger Åsa Bergman, vd och koncernchef på Sweco.

Rail Baltica-projektet finansieras genom en kombination av EU-fonder, nationella bidrag från de baltiska staterna och privata investeringar. EU spelar en betydande roll och tillhandahåller en betydande del av finansieringen genom Connecting Europe Facility (CEF) och andra regionala utvecklingsprogram.