Italiens första vätgaståg presenterades

Satsningen är en del av projektet H2ise0. Foto: Alstom

FNM, Ferrovie Nord Milano, presenterade nyligen, tillsammans med Alstom, global ledare inom smart och hållbar mobilitet, det vätgasdrivna Coradia Stream-tåget på ett evenemang under Expo Ferroviaria 2023. Nu inleds en ny era inom tågresande i Italien.

Tåget kommer att tas i kommersiell drift i Valcamonica mellan slutet av 2024 och början av 2025, längs den icke-elektrifierade Brescia-Iseo-Edolo-linjen. Projektet syftar till att skapa Italiens första vätgasdal. Det vätgasdrivna Coradia Stream-tåget uppfyller det europeiska målet att minska CO2-utsläppen med 100 procent till 2050.

Tåget blir Italiens första helt utan direkta CO2-utsläpp, utrustat med vätgasbränsleceller, och har en total kapacitet på 260 platser och en räckvidd på över 600 km. Avtalet undertecknades av FNM och Alstom i november 2020, och innefattar leverans av sex vätgasbränslecellståg till Trenord, med en option på åtta till.

Satsningen är en del av projektet H2ise0. H2iseO:s syfte är att utveckla en ekonomisk och industriell vätgasförsörjningskedja i Valcamonica. Med start inom mobilitetssektorn ska områdets energiomvandling initieras, och bidra till att en betydande del av lokal kollektivtrafik blir utsläppsfri.

De nya vätgasdrivna tågen baseras på modellen för Alstoms Coradia Stream regionaltåg med ett plan, producerat för den europeiska marknaden av Alstom i Italien. Det vätgasdrivna Coradia Stream-tåget kommer att bibehålla den höga komforten från den elektriska versionen, och ha samma driftsprestanda som dieseltåg, med en räckvidd på över 600 kilometer. Det vätgasdrivna Coradia Stream-tåget kan köras på icke-elektrifierade linjer som en ersättning för tåg som drivs med fossila bränslen.

Andreas Gibelli, ordförande för FNM:

– Dagens evenemang markerar en milstolpe i resan som FNM-gruppen påbörjade i november 2020 med H2iseO. Detta är ett innovativt projekt, som omfamnar sociala, ekonomiska, geografiska, miljömässiga och mobilitetsmässiga dimensioner, och det har stort värde ur hållbarhetssynpunkt eftersom vi kan använda den redan befintliga järnvägsinfrastrukturen genom att sätta nya vätgaståg i drift, vilka kan minska utsläppen, bidra till fossilfri mobilitet i dalen och säkerställa större komfort för resenärerna. Dessutom kommer skapandet av ett ekonomiskt och industriellt distrikt baserat på vätgas, som börjar med men inte begränsas till järnvägsmobilitet, att ha positiva effekter på ekonomin och sysselsättningen i området.

Michele Viale, VD för Alstom Italien och ordförande och VD för Alstom Ferroviaria:

– Vi är stolta över att vara här i dag tillsammans med FNM för att presentera det första vätgasdrivna tåget som kommer att tas i drift i det italienska järnvägssystemet. Ett projekt som representerar betydande framsteg för hela järnvägssektorn och bekräftar Alstoms roll i att förutse och forma framtidens mobilitet med nya hållbara transportlösningar. Vätgaståget kommer att vara huvudrollsinnehavaren i Italiens första vätgasdal, belägen i Valcamonica längs den icke-elektrifierade Brescia-Iseo-Edolo-linjen, och kommer att ersätta de nuvarande dieseltågen."