Nu kan man resa med höghastighetståg från medelhavskusten till Spaniens norra atlantkust, från Malaga till Oviedo via Madrid. På grund av den kuperade terrängen har tidigare tågförbindelse gått efter slingriga bergssidor på hög höjd mellan städerna León och Oviedo. Nu är järnvägen i stället dragen genom ett system av tunnlar på totalt 40,4 kilometer.
Kostnaden för den nya förbindelsen beräknas till minst 3,7 miljarder euro, en ökning med två miljarder euro jämfört med den ursprungliga prognosen. Byggnationerna har pågått under 19 år och på grund av det kuperade landskapet beskrivs arbetet som ett av de mest komplicerade hittills när det gäller höghastighetsjärnväg i Spanien. Totalt omfattar sträckan fjorton viadukter och tolv tunnlar varav den längsta mäter 25 kilometer vid bergspasset Puerto de Pajares.
Den nya höghastighetslinjen avgår från Madrids norra station Chamartín till Oviedo via Clara Campoamor och restiden har minskat med en timme och tar nu tre timmar och tolv minuter. Från mitten av 2024 förväntas statliga järnvägsoperatören Renfe introducera fler tåg och ersätta de äldre S130-tågsätten med Talgo Avril S106. Man planerar också att lansera en lågpris Avlo-tjänst mellan Gijón och Madrid som gör uppehåll på alla mellanliggande stationer.
Till skillnad från Sverige så satsar Spanien stort på höghastighetsförbindelser. Det finns en budget på mer än nio miljarder euro för att installera höghastighetslinjer även i andra regioner som Kantabrien, Baskien, Navarra och Extremadura, strategiska satsningar som kommer att bidra till att göra landet mer konkurrenskraftigt och öka interaktionen mellan de olika landsändarna.