Danska järnvägsbolaget DSB har ingått ett avtal med Deutsche Leasing AG om att köpa sju begagnade dubbeldäckarvagnar som tidigare använts av ALEX i Tyskland. Dessa vagnar är planerade att levereras i slutet av 2023 och kommer att integreras i DSB:s befintliga dubbeldäckarflotta.
DSB:s nuvarande dubbeldäckarvagnar, kända som B-vagnar, är en del av "DoSto 2003"-serien som byggdes mellan 2002 och 2009. De skiljer sig från äldre modeller genom att ha luftkonditionering och en hastighetskapacitet på 160 km/h. En annan unik egenskap hos DSB:s vagnar är deras låga insteg, vilket är sällsynt då de flesta vagnar har högt insteg.
Tekniskt likvärdiga
För DSB är det viktigt att de nya begagnade vagnarna är tekniskt likvärdiga med befintliga vagnar för att undvika kostsamma och komplexa ombyggnader. Att anpassa andra begagnade vagnar som inte liknar DSB:s skulle kräva omfattande och dyra modifieringar, såsom att installera luftkonditionering, höja hastigheten till 160 km/h, eller ändra instegshöjderna, vilket i vissa fall inte är tekniskt möjligt.
Nyproduktion av vagnar är inte ett genomförbart alternativ för DSB på grund av de höga kostnaderna och den långa tiden det tar för tillverkning, godkännande och driftsättning, som kan sträcka sig över 3-5 år. Dessutom skulle nya vagnar behöva uppfylla nya standarder och därmed skilja sig tekniskt från de befintliga, vilket skulle öka driftskostnaderna.
Väsentligt lägre kostnad
Deutsche Leasing AG är den enda ägaren till dubbeldäckarvagnar som är jämförbara med DSB:s och är beredd att sälja dem. Då det saknas konkurrens och alternativa begagnade vagnar på marknaden, och eftersom erbjudandet var tidsbegränsat och till ett pris under marknadsvärdet, ansåg DSB att detta köp uppfyller kraven för ett förmånligt köp.
Priset för de begagnade vagnarna ligger väsentligt lägre än kostnaden för nya vagnar. En 30-dagars invändningsfrist gäller från och med offentliggörandet av köpet i EU:s officiella tidning.
Källa: EU:s tidning/ Banedanmark