Den danska transportministern har nyligen undertecknat ett nytt 10-årsavtal med DSB, det statliga järnvägsbolaget, och påbörjat en analys som ska ligga till grund för framtida upphandlingar av tågtrafik. Avtalet, som stöds av en bred majoritet i det danska parlamentet, innebär att detta blir det sista avtalet av sitt slag. Framöver kräver EU-lagstiftningen att tågtrafiken måste upphandlas.
Regeringen kommer tillsammans med DSB att genomföra en budget- och sektorsanalys för att kunna utforma en politisk ställningstagande inför en framtida upphandling. Analysen syftar till att skapa en stabil grund för DSB:s verksamhet under de kommande åren, samtidigt som en omfattande modernisering av järnvägsinfrastrukturen pågår.
Transportminister Thomas Danielsen kommenterar:
- Det är bra att vi nu har skapat en stabil grund för DSB:s drift de kommande åren och skapat trygghet för DSB och dess anställda. Samtidigt inleder vi en analys som kommer att ligga till grund för framtida upphandling.
Kortare restider
DSB förbinder sig att fortsätta effektivisera tågdriften och kommer att hålla ersättningsnivån på samma nivå som tidigare. Detta möjliggör ökad tågtrafik genom investeringar i nya tåg och stationer. På lång sikt förväntas de nya tågen, tillsammans med infrastrukturförbättringar, leda till kortare restider och fler punktliga tåg, vilket gynnar resenärerna.
Den nya avtalet omfattar bland annat fortsatt direkt tågförbindelse mellan Köpenhamn och Central- och Västjylland fram till slutet av 2030, ökade ersättningar till resenärer vid förseningar, och högre investeringar i stationsunderhåll. Avtalet innebär även att DSB kommer att genomgå en gradvis övergång från diesel- till elektriska tåg, vilket bidrar till CO2-neutrala tågresor för alla passagerare.
Högre investeringar i stationer
Den nya avtalet gäller från den 15 december 2023 till den 10 december 2033 och innebär att DSB årligen kommer att få cirka 3,3 miljarder danska kronor (cirka 440 miljoner euro, priser från 2023). Avtalet omfattar bland annat förpliktelser gentemot resenärerna, såsom antal avgångar, punktlighet, säteskapacitet, service för funktionshindrade och anskaffning av nytt rullande material.
De nya avtalsförbättringarna inkluderar bland annat kortare restider i hela landet, ökat trafikflöde, och högre investeringar i stationer. Internationella tåg omfattas inte av avtalet eftersom de är kommersiell trafik.
Källa: DSB