Tilläggsavtalet för Tvärbanans utbyggnad i Stockholm, som Region Stockholms Trafiknämnd tecknade, bröt mot upphandlingsreglerna. Konkurrensverket anser att de ändringar som gjordes var så omfattande att en ny upphandling borde ha skett. Trafiknämnden kan bli ålagd att betala 10 miljoner kronor i upphandlingsskadeavgift.
I januari tog Trafiknämnden beslut om ett tilläggsavtal värt minst 300 miljoner kronor till ett tidigare upphandlat entreprenadkontrakt för Tvärbanans utbyggnad i Stockholm. Avtalet ändrade ersättningsmodellen och villkoren för fel och förseningar i kontraktet, inklusive att en vitesbestämmelse togs bort. Konkurrensverket anser att ändringarna var så betydande att de ändrade kontraktets karaktär och därmed bröt mot Lagen om Upphandling i Försörjningssektorerna (LUF). Det resulterade i en otillåten direktupphandling av tilläggsavtalet enligt myndigheten.
– Om en upphandlande myndighet ska göra ändringar av ett kontrakt måste det ske enligt gällande regler. Oavsett vilken verksamhet som berörs är det viktigt att upphandlingsreglerna följs, att skattemedlen används korrekt och att konkurrensen tas tillvara genom att upphandlingar annonseras, säger Konkurrensverkets generaldirektör Rikard Jermsten.
Konkurrensverket har vänt sig till Förvaltningsrätten i Stockholm och begärt att Trafiknämnden i Region Stockholm ska betala 10 miljoner kronor i upphandlingsskadeavgift för att ha genomfört en otillåten direktupphandling. Tilläggsavtalets höga värde och den nästan obegränsade ersättningen till entreprenören utgör försvårande omständigheter som ökar straffvärdet. Att även vitesbestämmelsen togs bort från entreprenadkontraktet ses också som en försvårande omständighet.