Länge har backkameror varit vanliga i bilar men sällsynta på tåg på grund av behovet av avancerade tekniska lösningar för långa tåg. Det svenska företaget Railway Metrics and Dynamics har tagit fram en trådlös och magnetmonterad backkamera för tåg som en del av deras realtidsövervakningssystem för järnvägar och fordon.
Denna nya backkamera lanserades mot slutet av kvartal tre 2023 och har väckt intresse från flera svenska järnvägsoperatörer, inklusive Väte Rail, ett bolag som erbjuder växlings- och terminaltjänster.
– Vi håller på att testa kamerorna, och det ser lovande ut. Backkameror är teknik för framtiden, ju mer det används och testas desto mer etablerat kommer det bli, säger Jan G Forslund, vd på Väte Rail.
Väte Rail testar de nyinköpta backkamerorna i Trelleborg, där de hanterar lastning och lossning av långa tågsätt på cirka 600 meter. Genom att använda backkameran i olika etapper kan de smidigt navigera tåget för att hantera vagnar på olika spår i färjan. Innan backkameran krävdes två personer, en nära färjan som styrde tåget och en i loket för att ge ytterligare sikt. Nu kan samma uppgift utföras av en enda person med hjälp av backkameran.