Rumäniens järnvägsreformmyndighet, Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), har tilldelat konsortiet Alstom (Alstom Transport SA och Alstom Transportation Germany GmbH) kontraktet för leverans av 16 nya fyraaxliga elektriska lokomotiv utrustade med ERTMS-system.
Dessa lokomotiv, kapabla att nå hastigheter mellan 160 km/h och 200 km/h, kommer att kunna dra upp till 16 personvagnar i passagerartrafiken. Avtalet inkluderar även 20 års underhålls- och servicetjänster för att säkerställa en säker och bekväm drift av lokomotiven.
Projektets finansiering kommer från det nationella konjunkturprogrammet och statens budget genom Transport- och infrastrukturministeriets budget, som en del av de årligen godkända beloppen enligt de lagstiftade offentliga investeringsprogrammen.
En extra option
Beslutet att tilldela kontraktet till den franska tillverkaren Alstom Transport SA togs efter att utvärderingskommittén granskat de tekniska och finansiella förslagen från den enda tillverkaren som lämnat in anbud. Alstoms ekonomiska erbjudande uppgår till 767,51 miljoner RON (cirka 153 miljoner euro utan moms) och inkluderar både leveranskostnader för de 16 elektriska lokomotiven och 20 års underhållskostnader.
Köpeavtalet innehåller en option som möjliggör förlängning av underhållsperioden med ytterligare 20 år genom ett tilläggsavtal, utan behov av en ny upphandlingsprocess.
Tjänsteavtal på flera sträckor
Enligt resultaten från en genomförbarhetsstudie, som ligger till grund för projektet, och de teknisk-ekonomiska indikatorer som godkänts av den rumänska regeringen, kommer lokomotiven att användas av SNTFC "CFR-Călători" för offentliga tjänsteavtal på följande sträckor:
- Dej - Brașov - București - Constanța;
- Timișoara - Arad - Brașov - București - Constanța;
- Timișoara - Cluj-Napoca - Iași;
- Iași/Suceava - București - Constanța.
Syftet med införandet av dessa elektriska lokomotiv är att öka effektiviteten i passagerartrafiktjänsterna, minska miljöföroreningar och förbättra komforten på flera sträckor av det offentliga järnvägsnätet som är elektrifierade eller under elektrifiering.
Kontraktet kan undertecknas efter att eventuella överklaganden lämnats in och eventuella överklaganden eller rättsmedel som lämnats in under upphandlingsprocessen har lösts.
Källa: Autoritatea pentru Reformă Feroviară.