SCB rapport - yrkesverksamma lokförare och sökande

Stockholms central. Foto: Stina Wickenberg

Under 2022 och 2023 har lokförarnas arbetsvillkor uppmärksammats i media, särskilt med strejker och missnöje kring schemaläggning. Trots detta har intresset för lokförarprogrammen inte minskat och bristen på lokförare har lett till fler utbildningsplatser, men få sökande är faktiskt behöriga.

Rekordmånga vill bli lokförare, men få är behöriga. Intresset för yrket har aldrig varit så högt enligt SCB:s statistik över sökande till yrkeshögskolan sedan 2015. Trots negativ uppmärksamhet och konkurrerande utbildningar har antalet sökande till yrkeshögskoleprogrammet inte minskat. För 2023 års start av programmet hade cirka 5 000 personer ansökt, men endast 750 av dem var behöriga. Det innebär att det fanns 1,7 behöriga sökande per plats, vilket är lägre än tidigare år.

Många av dem som söker till programmet uppfyller inte Transportstyrelsens krav för att bli lokförare, särskilt kravet på yrkespsykologisk undersökning, där koncentrationsförmåga, reaktionsförmåga och simultankapacitet testas.

b
Intresset för att blir lokförare har aldrig varit så stort sedan mätningarna började 2015. Tabell: SCB

Ett mansdominerat yrke med sjunkande genomsnittsålder

Majoriteten av blivande lokförare kommer från andra yrken enligt SCB:s 2022-undersökning om inträdet på arbetsmarknaden efter yrkeshögskolan. Yrket är fortfarande mest populärt bland män, även om kvinnors intresse har ökat något. Andelen manliga sökande och behöriga sökande är hög, med 74 procent år 2023.

Åldern bland lokförarna har sjunkit de senaste åren, med en medelålder på 42 år år 2022. Detta beror på ökad representation av åldersgruppen 30-49 och minskad representation av de som är 50-59 år. År 2022 är en lägre andel av lokförarna 50 år eller äldre jämfört med alla sysselsatta på arbetsmarknaden.

b
Genomsnittsåldern (median) har sjunkit från 45 år 2017 till 42 år 2022. Tabell: SCB

Arbete inom passagerartrafik vanligast

Antalet lokförare har legat stabilt runt 4 000 sedan 2019, efter en ökning från år 2017 då det var cirka 3 700. Majoriteten, ungefär hälften, arbetar inom passagerartrafik, medan cirka 30 procent arbetar inom godstrafik och 15 procent kör pendeltåg. Även om fördelningen har varit konstant sedan 2017, har antalet lokförare inom pendeltågstrafiken minskat mellan 2021 och 2022, vilket kan leda till personalbrist inom detta område.

b
Ungefär hälften av lokförarna arbetar inom passagerartrafik, cirka 30 procent inom godstrafik och 15 procent kör pendeltåg.Tabell: SCB

Lokförarna är trogna branschen

De flesta lokförare förblir inom järnvägsbranschen från år till år, med en kontinuitet på 93–95 procent mellan 2017 och 2022. Endast 2–3 procent lämnar för andra branscher årligen, med en överrepresentation av de över 60 år. Ungefär 3–5 procent slutar arbeta varje år, främst på grund av pensionering.

b
De allra flesta lokförare är kvar inom branschen från ett år till nästa.Tabell: SCB

Antalet lokförare som lämnat yrket har varierat från 190 år 2017 till 260 år 2021.

Hög andel arbetsgivarbyten

Mellan 2021 och 2023 ökade andelen arbetsgivarbyten inom järnvägsbranschen, på grund av konkurrens genom anbudsförfaranden. Det är få bolag som tävlar om olika tågsträckor, och när ett annat bolag vinner ett anbud måste all personal byta arbetsgivare. Rörligheten mellan olika arbetsgivare har varierat från år till år, med lägre nivåer under 2019 troligtvis på grund av pandemin och minskat resande. Rörligheten ökade successivt och var som högst år 2021, då 15 procent av lokförarna bytte arbetsgivare från 2021 till 2022. Detta kan förklaras delvis av att turerna för passagerartrafiken i Mälardalen utökades 2022 och ett nytt bolag, MTR, började köra dessa turer. Förändringar fortsatte även mellan 2022 och 2023, till exempel när SJ tog över trafiken från Öresund AB i Skåne.

Definitioner och förklaringar

Statistiken inkluderar personer som var sysselsatta och hade yrkeskod 8311 enligt SSYK, samt arbetade som lokförare inom järnvägsbranschen under perioden 2017 till 2022. Järnvägsbranschen omfattar olika näringsgrenar enligt SNI, såsom passagerartrafik och godstrafik. Personer som kör tunnelbanetåg eller spårvagn ingår inte i statistiken. Mätningen av sysselsättning och bransch sträcker sig från 2017 till 2023, med de mest aktuella uppgifterna om yrken för år 2022. Undersökningen fokuserar på att se i vilken utsträckning lokförare som var verksamma 2022 fortsatte att arbeta inom järnvägsbranschen år 2023. Det antas att de fortsätter arbeta som lokförare, men en del kan ha bytt till andra yrken inom branschen, även om det är ovanligt enligt tidigare data.

Källa: SCB, Lokförare En beskrivning av söktryck till YH-programmen och av yrkesverksamma lokförare Temarapport 2024:2