Ett av de mest intressanta spårbundna fordonet på årets InnoTrans-utställning var Alstoms nya Coradia Max, som utvecklats för det regionala trafikföretaget Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG). Detta tåg har en uppseendeväckande innovativ design med en enkeldäckad mittdel och dubbeldäckade ändar, och har fått särskilt fokus på tyst drift och tillgänglighet, enligt kundens önskemål.
Under presentationen av Coradia Max betonade Alstom tågets låga ljudnivåer, vilket har gjort att det nu marknadsförs som "Det tysta tåget". Tystnaden i kombination med hög tillgänglighet var viktiga krav från LNVG. Brahim Soua, chef för Alstoms plattform för regionaltåg, förklarade tågets platta golv och tillgänglighet:
En lösning för tystnad och tillgänglighet
– Jag vill särskilt lyfta fram att tåget är helt fritt från lutningar, vilket gör det enkelt för personer med nedsatt rörlighet att ta sig ombord. Detta var något som kunden krävde, och vi är glada att kunna erbjuda en sådan lösning.
Ljuddämpning har varit en central del i utvecklingen av Coradia Max. Michael Peppel, projektledare på Alstom, förklarade att både boggidesignen och luftkonditioneringssystemet har anpassats för att minska buller:
– Det handlar om att förändra frekvenser i den elektriska utrustningen. Genom att justera frekvenserna kan vi placera ljudet utanför det hörbara frekvensområdet. Det innebär att tåget kan drivas med minimal bullernivå, vilket ger hög komfort för passagerarna.
Energieffektivitet och lägre underhållskostnader
Förutom tystnad och tillgänglighet prioriterade LNVG även tågets energieffektivitet. Mittsektionen i Coradia Max är placerad centralt i tåget för att minimera kabellängden, vilket i sin tur minskar materialkostnader och underhåll. Alstom meddelade att underhållskostnaderna för Coradia Max är 18 procent lägre än för föregående generation av tåg, och energiförbrukningen har reducerats med 35 procent. Dessutom är hela 96 procent av materialen som används i tåget återvinningsbara, vilket gör tåget till ett hållbart alternativ.
Förstaklassvagnens placering och tystnad
Förstaklassvagnen är placerad i den dubbeldäckade sektionen i ena änden av tåget. Detta var ytterligare ett krav från LNVG, som ville minimera genomströmningen av andra klass-passagerare för att hålla förstaklassvagnen så tyst som möjligt. Dessutom är denna vagn placerad längst bort från de tekniska systemen i mittsektionen, vilket ytterligare bidrar till en tystare resa.
Flexibel och modulär design
Alstom betonade även tågets modularitet. Coradia Max kan anpassas över tid genom att byta mellan olika längder, från tre till fyra, fem eller sex vagnar, utan att behöva ny certifiering. Dessutom kan förstaklasssektioner enkelt omvandlas till andraklass och tvärtom, beroende på behov. Tågets cykelsektioner kan också konfigureras säsongsvis, vilket gör det möjligt att anpassa tågets kapacitet efter årstidernas efterfrågan. Dessa förändringar kan genomföras på bara en dag i verkstaden.
En hållbar framtid för regionaltrafiken
Med sitt fokus på tystnad, tillgänglighet, energieffektivitet och modularitet har Coradia Max blivit ett föregångsexempel på framtidens regionaltåg. Alstoms utveckling av tåget visar hur kundens specifika krav kan bidra till nya standarder för kommande tåggenerationer.
Källa: Alstom