Trafikverket närmar sig avslutningen av projektet för upprustning av järnvägen mellan Piteå och Älvsbyn samt mellan Skellefteå och Bastuträsk i Västerbottens län. Efterarbeten kommer att utföras på Skellefteåbanan under september- oktober.
Arbetena på Pitebanan är avslutade, med enbart mindre justeringar kvar för att åtgärda besiktningsanmärkningar. Även större arbeten på Skelleftebanan har slutförts, men vissa mindre uppgifter återstår. På Bastuträsk driftplats är de större arbetena också avklarade, medan avstädning av upplagsytor och bortkörning av massor kvarstår.
Bakgrund
Järnvägen mellan Piteå och Älvsbyn samt mellan Skellefteå och Bastuträsk är delvis i dåligt skick. Dessa sträckor används för att transportera gods som kopparslig, rundvirke, sågade trävaror och pappersrullar.
Spårbytet syftar till att skapa en driftsäker järnväg som är lättare och billigare att underhålla.
Projektet
Projektet inkluderar att träslipers byts ut mot betongslipers och att ny räls läggs. Ballasten (krossad sten) längs hela sträckan ska även renas.
Projektet är indelat i två etapper. Under 2022 genomfördes spårbyte längs Innatill och Arnemark samt mellan Gråberg och Myckle. Andra etappen, som genomförs under 2024, omfattar spårbyten längs de resterande sträckorna.
- Pitebanan Arbetena på Pitebanan är nu avslutade. Kvarstår gör mindre justeringar för att åtgärda besiktningsanmärkningar.
- Skelleftebanan De större arbetena på Skelleftebanan har också slutförts, men vissa mindre arbeten återstår.
- Bastuträsk driftplats Även här är de större arbetena avklarade. Mindre uppgifter som avstädning av upplagsytor och bortkörning av massor kvarstår.
Källa: Trafikverket