EU-bidrag stärker Train Alliances projekt SMARTCargo

Kvartal tre är den period som bolaget genomför sina årliga externa revisioner inom kvalitet och miljö. Foto: marcin jozwiak unsplash

Train Alliance presenterar en positiv delårsrapport för tredje kvartalet 2024, med ökande intäkter och resultat jämfört med samma period föregående år.  Bolaget har också mottagit ett betydande EU-bidrag för projektet SMARTCargo, vilket syftar till att stärka kapaciteten i det svenska järnvägsnätet.

Projektet, SMARTCargo, beräknas pågå över tre år och syftar till att förbättra kapaciteten och funktionaliteten i den svenska delen av det europeiska järnvägsnätet TEN-T. Genom ett totalt bidrag på 28,7 MEUR (cirka 327 MSEK), där EU-bidraget står för 30 procent av den totala projektvolymen på 94,8 MEUR (cirka 1 080 MSEK), strävar projektet efter att öka övergången från fossila lastbilstransporter till gröna och hållbara järnvägstransporter.

I och med beviljandet av EU-bidraget går SMARTCargo över i leverans- och etableringsfas med start på Train Alliances område i Sigtuna. Här etableras ett sidosystem med mer kapacitet och flexiblare funktioner för godstrafiken på järnväg till bolagets terminaler i Rosersberg och Brista. Konceptet ska etableras även på andra orter i bolagets nationella linjenät.

Detaljplanearbetet i Tillberga och fastigheten om närmare en miljon kvadratmeter löper planenligt. Train Alliance har redan i detta relativt tidiga skede intressenter med tydlig koppling till järnvägsverksamhet.

Terminalen i Ånge, där bolaget är infrastrukturförvaltare för de kommunägda spåren, övergick i ett normalt förvaltningsläge efter att de brister som identifierades i samband med övertagandet åtgärdats. Ånge är ur flera aspekter en intressant ort för Train Alliance både idag och för framtiden.