Train Alliance presenterar en positiv delårsrapport för tredje kvartalet 2024, med ökande intäkter och resultat jämfört med samma period föregående år. Bolaget har också mottagit ett betydande EU-bidrag för projektet SMARTCargo, vilket syftar till att stärka kapaciteten i det svenska järnvägsnätet.
Projektet, SMARTCargo, beräknas pågå över tre år och syftar till att förbättra kapaciteten och funktionaliteten i den svenska delen av det europeiska järnvägsnätet TEN-T. Genom ett totalt bidrag på 28,7 MEUR (cirka 327 MSEK), där EU-bidraget står för 30 procent av den totala projektvolymen på 94,8 MEUR (cirka 1 080 MSEK), strävar projektet efter att öka övergången från fossila lastbilstransporter till gröna och hållbara järnvägstransporter.
I och med beviljandet av EU-bidraget går SMARTCargo över i leverans- och etableringsfas med start på Train Alliances område i Sigtuna. Här etableras ett sidosystem med mer kapacitet och flexiblare funktioner för godstrafiken på järnväg till bolagets terminaler i Rosersberg och Brista. Konceptet ska etableras även på andra orter i bolagets nationella linjenät.
Detaljplanearbetet i Tillberga och fastigheten om närmare en miljon kvadratmeter löper planenligt. Train Alliance har redan i detta relativt tidiga skede intressenter med tydlig koppling till järnvägsverksamhet.
Terminalen i Ånge, där bolaget är infrastrukturförvaltare för de kommunägda spåren, övergick i ett normalt förvaltningsläge efter att de brister som identifierades i samband med övertagandet åtgärdats. Ånge är ur flera aspekter en intressant ort för Train Alliance både idag och för framtiden.