Storsatsning på Malmbanan – 21 kilometer räls byts ut

Spårbyte på Malmbanan mellan Råtsi och Gällivare. Foto: Trafikverket
Spårbyte på Malmbanan mellan Råtsi och Gällivare. Foto: Trafikverket

I sommar ska Sveriges tyngst trafikerade järnväg bli ännu bättre och mer tillförlitlig. Med start redan i maj kommer Trafikverket att genomföra ett stort antal åtgärder längs de 50 milen mellan Boden och Riksgränsen.

Det känns otroligt viktigt att vi kan fortsätta med nödvändiga satsningarna på Malmbanan. Detta för att säkerställa att järnvägen fungerar för dagens behov men även för att kunna möta ett än större framtida behov av transporter och persontrafik på vår pulsåder här i norr, säger Staffan Ökvist, avdelningschef på Trafikverket.

Utöver de åtgärder som nämns i punktform nedan så kommer en mängd mindre underhållsinsatser att göras under våren, sommaren och hösten. Parallellt med dessa åtgärder så pågår ett intensivt planeringsarbete för att ytterligare öka kapaciteten, bland annat så ska ett flertal bangårdar förlängas för att längre tåg ska kunna mötas. Banunderbyggnad ska förstärkas för att möjliggöra för tyngre tåg och det nya signalsystemet ERTSM installeras.

Det är ett stort antal åtgärder som vi gör. Bland annat ska vi byta närmare 21 000 meter räls som slitits hårt och närmare 10 000 sliprar (Detta utöver det stora rälsbytesprojektet mellan Håmojåkk och Råtsi). Dessutom gör vi viktiga åtgärder på kontaktledningarna, vi rustar upp spårväxlar samt lagar och bygger nytt ren- och viltstängsel, säger Staffan Ökvist, avdelningschef på Trafikverket.

Malmbanan är en viktig del i hela det svenska järnvägssystemet. Satsningar här får en positiv påverkan i hela det systemet. Banan är en förutsättning för flera av de planerade industrisatsningarna i Norrbotten. Längs Malmbanan planeras en mängd nya industrier och befintliga industrier expanderar och ställer om för grön produktion.  

Projekt på Malmbanan

• Avvattningsåtgärder bandel 111 Krokvik – Riksgränsen, förbättring av diken, dräneringar, trummor.

• Upprustning av spår till Stenbacken omformarstation bandel 111

• Upprustning av kontaktledning bandel 116 Råtsi – Svappavaara

• Utbyte av nätstationerna Boden, Luleå och Gällivare

• Utbyte av 21 000 meter räls. (Norra och Södra malmbanan) Detta är utöver rälsbytet vid Gällivare, det är en del i det kontinuerliga underhållet av järnvägen, vi byter ut sliten räl längs hela banan.  Ofta i kurvor, minst på 420 meter långa sträckor.

• Utbyte av cirka 9500 betongsliprar, som en del i det kontinuerliga underhållet byter vi ut äldre sliprar

• Rustar upp spårväxlar

• Upprustning av ren och viltstängsel (åtgärdande av brister för ca 5 milj.) Sker på olika delar längs banan

• Byggnation av nytt stängsel sista etappen på Buddbyn – Koskivaara 

• ERTMS fortsätter, klart 2029

• Faunapassage mellan Kalixfors och Råtsi, pågår, byggs klart 2025

• Gammelstads bangårdsförlängning, pågår, byggs klart 2025

• Kiruna malmbangård, ny spåranslutning mot LKAB, pågår, byggs klart 2026

• Ny spåranslutning Svartbyns industriområde

• Gällivare – Råtsi, spårbyte, 2025 görs sträckan Håmojåkk-Råtsi

• Leväjärvi (Peuravaara), ny spåranslutning mot Viscaria (Copperstone)

• Linaälv – Kalixfors, växelbyten och bangårdsförlängningar, pågår och blir klar 2026

• Sikträsk, bangårdsförlängning, startar 2025

• Boden – Gällivare, kontaktlednings- och hjälpkraftsupprustning, startar 2025

Källa: Trafikverket