Det österrikiska byggföretaget PORR har valts ut som huvudentreprenör för att bygga den nya höghastighetstunneln genom Łódź. Det handlar om en dubbelspårig järnvägstunnel på 4,6 kilometer som kommer att gå mellan stationerna Retkinia och Łódź Fabryczna. Projektet är en del av satsningen på att bygga ett modernt höghastighetsnät i landet.
Kontraktet är värt omkring 1,76 miljarder zloty, vilket motsvarar cirka 412 miljoner euro. Beställare är statliga Centralny Port Komunikacyjny (CPK), som ansvarar för både det planerade storflygplatsprojektet och det nya järnvägsnätet.
– Tunneln blir den längsta och bredaste av sitt slag i Polen, säger CPK i ett uttalande.
Viktig del i höghastighetssatsningen
Tunneln genom Łódź är ett nyckelprojekt i den framtida höghastighetsjärnvägen mellan Warszawa och CPK, och vidare mot Wrocław och Poznań. Målet är att förbinda städerna med tåg som kan köra i hastigheter upp till 250 kilometer i timmen.
För just tunnelsträckan under Łódź är den planerade maxhastigheten 160 kilometer i timmen, vilket beror på den täta bebyggelsen ovan jord. Trots detta ses tunneln som ett avgörande steg i att knyta samman centrala Polen med de västra delarna av landet.
Den nya järnvägen förväntas stå klar i samband med att flygplatsen tas i drift, vilket är planerat till år 2032.
Stort tunnelarbete under tätbebyggt område
Eftersom tunneln ska dras under ett tätt bebyggt område i Łódź kommer bygget att kräva avancerad teknik. PORR kommer att använda en tunnelborrmaskin med en diameter på 14 meter, vilket är betydligt större än vid tidigare järnvägsprojekt i landet.
För att minska risken för skador på byggnader längs sträckan har CPK låtit genomföra över 70 tekniska analyser. Därutöver pågår redan byggnation av viktiga delar för projektet: det polska företaget Budimex arbetar med att färdigställa startschaktet för borrmaskinen i Retkinia. Det beräknas bli klart i maj. Arbetet med målschaktet vid Fabryczna-stationen har också inletts.
Tunnelprojektet är en av flera delar i CPK:s bredare infrastruktursatsning, där totalt över 1 800 kilometer nya järnvägsspår planeras fram till mitten av 2030-talet.
Källa: IRJ