– Vi har nyligen avslutat byggnationer av gångbroar och hissystem vid stationerna i Dale och Evanger på Bergensbanen, sa Claus Nielsen, talesperson för Aarsleff Rail.
Arbetet är en del av moderniseringen för att öka kapaciteten och rusta stationerna för framtidens trafik.
På Innotrans lyfte Aarsleff Rail fram sina framsteg inom modernisering av järnvägsinfrastruktur, särskilt i Norge. För närvarande pågår en omfattande utbyggnad och förbättring av det norska järnvägsnätet, där Aarsleff Rail har spelat en central roll.
Lång erfarenhet från Danmark har hjälpt i Norge
Aarsleff Rail har byggt gångbroar och hissystem på stationer i Danmark under flera år. Denna erfarenhet har varit ovärderlig när företaget nu arbetar i Norge, även om lokala klimatförhållanden och särskilda regler för järnvägsarbete har skapat nya utmaningar.
– Vår erfarenhet från Danmark har varit till stor nytta i Norge, där vi har anpassat våra arbetsprocesser för att möta de specifika kraven i regionen, sa Claus Nielsen.
Aarsleffs norska systerbolag, Banedrift AS, har varit en viktig partner i projektet, särskilt vad gäller järnvägssäkerhet och arbetsmiljö.
Totalentreprenader med framgång
Stationerna i Dale och Evanger, som ligger 50 respektive 75 kilometer öster om Bergen, har nu fått nya gångbroar och hissystem i stål samt betongplattformar. Arbetet har utförts i samarbete med partners som Sweco, HSM Industri och ThyssenKrupp samt flera norska underleverantörer. Projektet är ett exempel på hur Aarsleff Rail arbetar som totalentreprenör och hanterar komplexa byggprojekt från början till slut.
Aarsleff Rail har också arbetat med Bane NOR vid stationen i Monsrud och förbereder sig för att implementera den nya ERTMS-signaltekniken på Vestfoldbanen.
Stora spårombyggnader i Danmark
Under våren och sommaren 2023 har Aarsleff Rail genomfört två stora spårombyggnadsprojekt i Danmark: Slagelse-Korsør och Nyborg-Odense. Båda projekten har varit omfattande, där sträckan mellan Slagelse och Korsør omfattade 14 kilometer dubbelspår. Sträckan mellan Nyborg och Odense har däremot moderniserats för att möjliggöra hastigheter på upp till 200 kilometer i timmen.
– Projektet Slagelse-Korsør har vi hanterat helt i egen regi, medan vi på Nyborg-Odense arbetat i samarbete med det tyska företaget Spitzke SE, sa Claus Nielsen.
Effektiva lösningar i flera länder
Aarsleff Rail fungerar som totalleverantör inom järnvägs- och spårvägsprojekt och arbetar aktivt i Danmark, Sverige, Norge och Tyskland. Företaget strävar efter att erbjuda effektiva och hållbara lösningar i nära samarbete med sina kunder.
– Vi har just nu flera pågående projekt, bland annat plattformsförlängningar i Sverige och spårvägsarbeten i Trondheim, Norge, förklarade Claus Nielsen.
Spårvägsprojekt i Köpenhamn
I Danmark har Aarsleff Rail tillsammans med Siemens AG och Siemens Mobility ingått ett avtal om att bygga en 28 kilometer lång spårväg väster om Köpenhamn. Projektet, som förväntas vara klart 2025, omfattar både spårsystem och kontaktledningssystem samt leverans av 29 tåg. Den nya spårvägen förväntas bli ett viktigt bidrag till att minska trängseln i kollektivtrafiken och underlätta pendlingen i regionen.
– När spårvägen är klar kommer den att användas av cirka 13 miljoner passagerare per år, vilket kommer att ha en betydande inverkan på kollektivtrafikens kapacitet, berättade Claus Nielsen.
Aarsleff Rail ansvarar för att bygga spåranläggningen och kontaktledningssystemet, medan Siemens har hand om strömförsörjningen och signalsystemen. Byggintensiteten i projektet har ökat successivt, och snart kommer spårvägen att börja synas i stadsbilden.
Ökat engagemang i totalentreprenader
Aarsleff Rail är kända för sin expertis inom spårbyggnad och elektrifiering. Företaget arbetar nu för att ytterligare stärka sin organisation inom projektering och projektledning, för att kunna hantera fler totalentreprenader.
– Vi har redan genomfört flera framgångsrika totalentreprenader på den norska marknaden, och vi ser fram emot att fortsätta bidra till hållbara och effektiva lösningar inom järnvägs- och spårvägstransport i Norden, sa Claus Nielsen.
En ljus framtid för regionaltrafiken
När Köpenhamns nya spårväg är färdigställd kommer den att förbättra både lokal och regional kollektivtrafik. Spårvägen kommer att knyta samman olika trafiksystem och minska trängseln, vilket har varit en stor utmaning för regionen.
– Den nya spårvägen kommer att förändra hur människor reser i och runt Köpenhamn. Det är ett viktigt steg för att förbättra hållbarheten och effektiviteten i kollektivtrafiken, avslutade Claus Nielsen.
Med sitt omfattande arbete och sina många pågående projekt visar Aarsleff Rail att de är en ledande aktör inom modernisering och utveckling av järnvägsinfrastrukturen i Norden.