Mantena avslutar mångårigt kontrakt - Stadler tar över tågunderhållet

Mantena har hållit så många som möjligt av de gamla fordonen som möjligt i drift under sju år. Foto: Mantena

Den 31 december upphörde Mantenas SNA-kontrakt med Vy för underhåll av tågtyperna 69, 70, 72 och 73 i östra Norge. Det norska underhåll och reparationsföretaget har underhållit denna tågflotta sedan den togs i drift, och underhållet har utförts vid Sundland i Drammen, Filipstad och Lodalen i Oslo samt i Skien.

Mantena har ansvar för underhållet av tågflottan sedan starten, med ett avtal med Vy som sträckt sig över sju år, men framöver tar Stadler över underhållet av hela tågflottan i östra Norge.

– Denna överlåtelse markerar slutet på ett mångårigt samarbete, och kontraktet är också Mantenas sista flottservicekontrakt från tiden före järnvägsreformen, säger vd för Mantena Arne Roland.

Äldre utrustning, smarta lösningar

Tågflottan som Mantena har underhållit för Vy i östra Norge är mycket gammal. Det äldsta tåget fyller 50 år 2025 och det yngsta är 19 år.

– Många av fordonen är långt över sin tekniska livslängd och skulle inte vara i trafik längre. Underhållet av denna åldrande tågflotta är krävande och vi har lärt oss mycket om livslängd, reservdelar och tvärvetenskaplig problemlösning, säger Erik Nilssen, divisionsdirektör Fleet Service i Mantena.

Professionell överlämning till en ny spelare

Övergången sker efter att Schweiziska Stadler vunnit kontraktet genom en anbudsprocess.

– Vi på Mantena har gjort vårt yttersta för att säkerställa ett bra avslut på kontraktet, säger Nilssen. Eftersom övergången inte löstes med en verksamhetsöverlåtelse har en del personal från Mantena bytt arbetsgivare till Stadler. Detta ger Stadler tillgång till kompetent personal i början av kontraktsperioden.

"För att säkra tågverksamheten i östra Norge har vi på begäran av Stadler valt att bistå som underleverantör de kommande åren. Vi ser nu fram emot samarbetet med de och tillsammans ska de tre företagen göra sitt bästa för att hålla de äldre tågen i drift tills nya lokaltåg kan sättas i drift", säger Erik Nilssen.

– I tiden fram till att nya lokaltåg levereras står utmaningarna i kö. Vi är därför mycket glada över att Stadler och Mantena kommer att samarbeta för att leverera bästa möjliga underhåll, så att alla våra tågkunder i östra Norge upplever en säker och stabil drift även i framtiden, säger Hans Bendik Eriksen i Vy.

Samtidigt har ett intensivt arbete pågått för att fordonens status vid kontraktsslutet ska överensstämma med de krav som det norska transportföretaget ställer. Vi har gått långt för att leverera tillräckligt pålitliga tåg i trafiken under det senaste året.

Källa: Mantena