Kaliforniens höghastighetståg har nått en avgörande milstolpe när guvernör Gavin Newsom tillsammans med samhällsledare och arbetare firade början på spårläggningen och slutförandet av en viktig 35 kilometer lång sträcka. Samtidigt fortsätter Kaliforniens höghastighetståg att samarbeta med High Desert Corridor och Brightline West för att planera och bygga sammankopplade system – och förvandla dessa enskilda projekt till ett sammanhängande regionalt höghastighetsnätverk.
- Ingen annan delstat i USA är närmare lanseringen av höghastighetståg än Kalifornien – och idag tog vi ett stort steg framåt. Vi går nu in i spårläggningsfasen, färdigställer strukturer för nyckelsegment och lägger grunden för ett höghastighetsnätverk. Framtidens transporter förverkligas här i Central Valley med tusentals nya arbetstillfällen och 275 kilometer under utveckling. Som bara Kalifornien kan, bygger vi Amerikas största infrastrukturprojekt, sade guvernör Guvernör Gavin Newsom vid invigningen av en ny byggnadsfas.
Bild: High-Speed Rail Authority
Betydande framsteg
Under det senaste året har projektet för höghastighetståg gjort betydande framsteg – med historisk finansiering från Biden-Harris-administrationen, slutförande av miljögranskningar för 745 kilometer från Los Angeles till San Francisco, elektrifiering av Caltrain, urval av tågset, och fler än 14 500 nya välbetalda arbetstillfällen. Passagerartrafik förväntas starta mellan 2030 och 2033. Höghastighetståget är en nyckelkomponent i guvernör Newsoms agenda för att bygga mer och snabbare genom infrastrukturuppgraderingar och jobbskapande i hela delstaten.
- Idag erkänner vi systemets framsteg och ser framåt när vi utvecklar viktiga partnerskap och spårarbeten som tar oss närmare driften samtidigt som vi skapar arbetstillfällen för kalifornier, sa Ian Choudri, VD för California High-Speed Rail Authority.
- Vi är engagerade i att samarbeta och utveckla ett modernt, nationellt höghastighetsnätverk som inte bara ökar antalet resenärer i sydvästra USA utan också gör det möjligt att leverera fördelarna med höghastighetståg snabbare.
Starten av spårläggningen Bygget av järnvägsdepån är det första steget för att lägga spår och är nödvändigt för att installera räls och kontaktledningssystem. Depån fungerar som en lastningsplats för material och förberedelser för kommande spårläggning.
275 kilometer järnväg under utveckling Byggpaket 4 (CP 4) – det segment som uppmärksammades idag – är en 35 kilometer lång sträcka av höghastighetsprojektet mellan Poplar Avenue i Wasco och ungefär 1,5 kilometer söder om gränsen mellan Kern och Tulare County. Detta segment inkluderar 11 civila strukturer såsom viadukter, övergångar och undergångar byggda för att leda höghastighetståg över vägar, vattendrag och befintliga järnvägslinjer. Alla stora konstruktionsarbeten är färdigställda, och segmentet är i stort sett redo för spårläggning.
Av de över 14 500 jobb som skapats sedan starten av projektet, har arbetet i CP 4 genererat mer än 3 200 jobb som gått till invånare i Central Valley, varav majoriteten i Kern County. Dessa är välbetalda fackliga jobb tack vare ett starkt partnerskap med California State Building Trades.
I Central Valley finns nu över 25 aktiva byggarbetsplatser.
"Höghastighetståg representerar en omvandlande möjlighet för Fresno. Det handlar inte bara om att transportera människor snabbare – det handlar om att ansluta vårt samhälle till resten av delstaten och driva ekonomisk tillväxt som kan återuppliva vår stadskärna och mer, sa Fresnos borgmästare Jerry Dyer.
- Detta projekt är en bro mellan Bay Area, södra Kalifornien och vår levande Central Valley, och skapar nya möjligheter för våra invånare och företag. Idag är jag stolt över att fira denna milstolpe. Denna prestation är resultatet av många års hårt arbete och vision, och jag ser fram emot den fortsatta utvecklingen de kommande två åren.
Skapandet av ett västligt höghastighetsnätverk High-Speed Rail Authority, Brightline West och High Desert Corridor fortsätter att samarbeta om design- och driftfrågor för att skapa ett sammankopplat system som banar väg för ett höghastighetsnätverk i sydvästra USA. Detta samarbete möjliggör att Kaliforniens höghastighetsprojekt kan ansluta till Brightline Wests planerade tjänst mellan Las Vegas och södra Kalifornien. När systemen är fullt byggda och sammankopplade kommer kalifornier att kunna resa från norra Kalifornien genom Central Valley till södra Kalifornien och vidare till Las Vegas.
Källa: High-Speed Rail Authority,