InfraSweden har utsett tre finalister i innovationstävlingen InfraAwards 2024, där vinnaren får upp till 500 000 kronor för att utveckla sitt projekt. Ett av bidragen är IT-bolaget Railway Metrics and Dynamics (RMD) med sin lösning för digital övervakning av Malmbanan.
InfraAwards är en årlig innovationstävling organiserad av InfraSweden, som syftar till att främja hållbara lösningar inom transportinfrastruktur. Årets tema är uppkoppling, digitalisering och AI. Tävlingen är en del av InfraSwedens arbete för att möta framtidens behov av klimatsmarta och kostnadseffektiva lösningar.
Tävlingsbidraget
IT-bolagets tävlingsbidrag har titeln ”Digitalisera Malmbanan” och bygger på ett uppkopplat system baserat på sensorer och AI för övervakning och intelligent beslutsstöd inom järnvägstrafiken.
Planerat underhåll avgörande
De senaste fem åren har det skett 9 allvarliga urspårningar, den senaste i Vassijaure nära norska gränsen i februari 2024. Den enkelspåriga järnvägen är känslig och de tunga lasterna sliter ut rälerna i förtid och skapar utmattningssprickor. Urspårningar ger allvarliga konsekvenser i form av uppsliten räls, skador på fordon och vagnar, långa förseningar och stora ekonomiska förluster.
Med hjälp av bolagets sensorteknik och AI-baserade system kan skador på både lok, vagnar och banan upptäckas i tid. Det här innebär i sin tur att underhållet kan planeras, åtgärder kan prioriteras och rätt arbete kan utföras vid rätt tidpunkt. På så sätt kan förseningarna minskas.
Om en urspårning trots allt skulle inträffa, får lokföraren genast en varning via RMD:s ”MyTrainApp”. På så sätt kan föraren stanna tåget och minimera omfattningen av skadorna.
Vikten av övervakning i realtid
Bolagets förslag för att digitalisera järnvägen bygger på uppkopplad sensorteknik i kombination med AI och Machine Learning. Mycket detaljerad data om statusen på lok, vagnar, kontaktledning och själva bansträckningen skickas till ett AI-baserat system där den analyseras i realtid. Informationen kan enkelt delas till exempelvis Trafikverket eller tredje part.
En av tre finalister
– Det här är mycket roligt - och ett tecken på att vi lyckats förklara de uppenbara vinsterna med vårt AI-baserade sensorsystem på ett bra sätt, säger Jan Lindqvist, VD på Railway Metrics and Dynamics.
Vinnaren presenteras av InfraSweden och Smart Built Environment den 15:e januari på Transportforum i Linköping.