Lokförarnas skyddsombud har anmält brister i arbetsmiljön till Arbetsmiljöverket efter en omfattande pendeltågsevakuering i Arlandatunneln. Händelsen inträffade händelsen den 25 november förra året, när ett pendeltåg med cirka 1 000 passagerare blev strömlöst i den fem kilometer långa tunneln, skriver Uppsala Nya Tidning.
Händelsen har aktualiserat arbetsmiljöriskerna för lokförarna, som numera är ensamma ansvariga ombord sedan tågvärdarna togs bort. Vid större händelser ska hjälp ankomma från operativt trafikstöd inom 15–30 minuter, men under denna incident tog det över en timme innan hjälp var på plats. Detta orsakade stor press för lokföraren, som ensam fick hantera situationen och de många passagerarna, rapporterar Uppsala Nya Tidning.
Skyddsombuden har framfört att det operativa trafikstödet inte är tillräckligt pålitligt. Det finns problem med att utryckningsbilen fastnar i rusningstrafik, vilket försenade hjälpen i detta fall. Arlandatunneln utgör dessutom en särskild utmaning eftersom Arlanda flygplats är ett skyddsobjekt. Endast auktoriserad personal har tillträde för att hantera reparationer och evakueringar i tunneln.
Under incidenten var lokföraren tvungen att felsöka tåget samtidigt som information gavs till passagerarna. Resenärerna reagerade genom att bulta på fönster och dörrar, och flera använde nödtalarenheten för att efterfråga information. Lokföraren behövde dessutom förhindra att någon öppnade dörrarna på egen hand eller spontanevakuerade innan trafiken stängts av, vilket hade kunnat leda till en olycka.
Enligt Uppsala Nya Tidning har skyddsombuden har begärt att arbetsgivaren genomför en riskbedömning av evakueringar i Arlandatunneln och föreslagit att tågen dubbelbemannas på sträckan mellan Upplands Väsby och Uppsala. Arbetsgivaren har meddelat att de för en dialog om incidenten med skyddsombuden, men några konkreta åtgärder har ännu inte aviserats.
Händelsen, som belyser behovet av förbättrade rutiner, har nu lett till att Arbetsmiljöverket får ta ställning till skyddsombudens anmälan.